Жителите на Симитли подкрепят източния вариант на трасе за преминаване на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Това се разбра на проведеното днес обществено обсъждане в спортна зала "Септември" в града, където бе представен Докладът за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на инвестиционното предложение, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Източният вариант на трасе през Кресненското дефиле предвижда в посока София пътят да минава по ново трасе, а в посока Сандански да остане по стария път Е-79. Връзката между двете платна ще бъде осъществена чрез напречни връзки, като ще се използват съществуващите пътища и ще се изграждат нови пътни възли.
Предвидени са общо 5 пътни възела - "Симитли", "Полето", "Мечкул", "Стара Кресна" и "Кресна". Ще бъде построена и пътна връзка със съществуващия път Е-79 в началото на обходния път на Кресна.
На отсечката е предвидено да има и две големи площадки за търговия и почивка. Едната е на обходния път на Кресна в посока Кулата и е с площ 17 декара. Другата е по новото трасе, което ще се изгражда, и е на 2 километра след пътен възел "Кресна" в посока София. Тя ще бъде с площ 19 декара.
И двете площадки ще имат директна връзка с Кресна. Те ще бъдат снабдени с електричество, водопроводна и канализационна мрежа, както и с пречиствателни станции за отпадни води. Целта е да бъде осигурено всичко необходимо за осъществяването на търговска дейност и хората от региона да могат да продават продукцията си, както го правят и в момента.
"Моят апел към всички, е да се обединим и да построим магистралата, защото не може постоянно да се връщаме и започваме отначало. Връщане назад не може да има", заяви директорът на АПИ Дончо Атанасов.
На дискусията експертите обясниха, че вариантът с изграждането на 15-километров тунел е неподходящ, тъй като районът около Кресна е най-сеизмично активният в България. Единодушно бе мнението, че наличието на радиоактивни елементи в скалите ще доведе до тежки екологични последици, защото за прокопаването на такъв тунел ще се изкара земна маса над 4 млн. куб. м, която не може да се използва за строителни цели и трябва да се депонира в специално депо, а строителството на такова би отнело най-малко 4 години.
От агенцията уточняват, че мнението на проектантите и експертите, изготвили доклада по ОВОС, е че т. нар. "източен вариант" е най-компромисното решение за реализиране на проекта по отношение на опазване на околната среда, сигурността и безопасността на жителите, както и от икономическа гледна точка.
В подкрепа на проекта се обявиха и редица представители на екологични организации, които поставиха на първо място развитието на региона, живота и сигурността на жителите и пътуващите през дефилето.