При 48% от българските първокласници майчиният език не е български, догодина те ще бъдат малко повече. Това каза министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов на конференция за защита и управление на културно-историческото наследство.
На пръв поглед някои биха казали, че това е застрашително, но всъщност не е точно така. Независимо, че на тези ученици майчиният език не е български, всички сме български граждани и тук е ролята на културно-историческото наследство като инструмент за изграждане на национално самосъзнание на български граждани и едновременно - на европейски, коментира той. Затова е важно да акцентираме, че всички сме български граждани, но в обединена Европа, посочи министърът, цитиран от БТА.
В проекта на Националната стратегия за научни изследвания културното наследство и специално - археологията, е заложено като един от държавните приоритети, отбеляза Игнатов. По думите му основните въпроси за културно-историческото наследство са свързани с националното самосъзнание и с изграждането на инфраструктура.
България е член на ЕС и затова трябва да се положат изключително много усилия за укрепване на националното самосъзнание на живеещите в страната - като български граждани, посочи министър Сергей Игнатов. Той добави, че попадайки в тази мултиетническа и мултикултурна среда, българите трябва да запазят своето самосъзнание, но да направят и крачка напред - да допринесат за културното развитие на Европа.
Другият много голям проблем е, че културно-историческото наследство сега се изучава в училищата, в университетите, но все още не носи тази добавена стойност, която очакваме, каза Сергей Игнатов. Според него това е така, защото няма инфраструктура, например, ако туристите отидат в прочутата Долина на тракийските царе и ако вали дъжд, не могат да се разгледат гробниците в нея, допълва БТА. Затова културно-историческото наследство трябва да стане част от националната инфраструктура и да се свърже с много други дейности, за да стане не само по-привлекателно, но и да бъде мощен инструмент, носещ добавена стойност, смята министърът.
В сегашната образователна система българското културно-историческо наследство намира своето специфично присъствие във всеки изучаван исторически период и в непосредствената работа на учениците и учителите, каза Сергей Игнатов.