Безмитните магазини и бензиностанции ще имат само един месец гратисен период. След изтичането му търговията в тях ще продължи, но стоките и горивата, които се предлагат ще бъдат облагани с всички
дължими акцизи и данъци. Това прие днес парламентарната бюджетна комисия, която разгледа на второ четене проекта за изменение на Закона за безмитната търговия, съобщи в. "Дневник".
След като под европейски натиск правителството реши през февруари безмитните бензиностанции да бъдат закрити веднага, а магазините - до три месеца след приемането на закона, се появи предложение от
социалисти за по-голяма отсрочка. През миналия месец обаче се роди ново предложение от страна на работната група гратисният срок и за двата вида обекти да бъде четири месеца.
Председателят на бюджетната комисия Румен Овчаров (в първата си публична поява след операцията на контузения си крак) предложи срокът да бъде скъсен на 1 месец както за безмитните магазини, така и за
бензиностанциите. Дори заместник-министърът на финансите Кирил Желев и опозиционните депутати, които подкрепяха затваряне на магазините в тримесечен срок и незабавно прекратяване дейността на
бензиностанциите след влизане на закона в сила, не скриха изненадата си.
Веднага след това беше гласувано и предложението на Стоян Проданов (БСП) фирмите, които държат магазините и безмитните бензиностанции, да продължат да оперират в обектите си, след като започнат да
продават облагаеми стоки. Против това предложение гласуваха Мартин Димитров от СДС и независимата Мария Капон. Веселин Методиев от ДСБ, който също не подкрепи предложението, пък изрази почуда как
представители на партиите от мнозинството са подкрепили предложение, различно от договореното от съвета на тристранната коалиция.
Депутат, пожелал анонимност, поясни, че курсът е сменен след срещи на управляващите с американския посланик Джон Байърли и представители на Европейската комисия. На тях е бил оказан натиск безмитната
търговия по сухопътните граници да се прекрати незабавно. Заради необходимостта от приключване на митнически формалности все пак се е стигнало до компромиса от 1 месец за всички обекти.
По време на заседанието беше изслушан представителят на асоциацията на безмитните оператори Радослав Генов. Той каза, че в правителството вече са депозирани предложения от три големи международни
вериги от типа "Травел ритейл" да започнат оперирането на обектите, след като в тях започне предлагане на обложени стоки. Според него идеята е 11-те компании, които сега притежават безсрочни
лицензи за безмитна търговия, да продължат да стопанисват обектите, които са държавна собственост по силата на закона. Те на свой ред ще подпишат договори за управление с някоя от веригите, които ще
поемат пълното обслужване в обектите, а българските фирми само ще осъществяват снабдяването.
"Ако тези магазини продължат да съществуват, ще се запази практиката под масата да се продават необложени стоки", беше коментарът на Мария Капон. Според зам. финансовия министър Кирил Желев, след
като горивата в безмитните бензиностанции се обложат, зареждането от обекти на границата ще стане неизгодно. Той обаче също остана изненадан от решението те да продължат дейността си като обикновени
обекти, вместо да бъдат закрити. Неофициално депутати изразиха опасения, че така контрабандните канали ще се запазят и положителният ефект от мярката ще е минимален.
Пред в."Дневник" Генов коментира, че се надява при гласуването на законопроекта в пленарна зала срокът за затварянето на фришоповете все пак да бъде удължен на 3 месеца или до края на годината. Той
поясни, че безмитните оператори ще съдят държавата, ако вследствие от приемането на закона претърпят някакви загуби, но не се нае да прогнозира на каква стойност ще бъде искът.
"Всички стоки, които са в магазините, към датата на прекратяване на лицензите следва да се унищожат, тъй като са в разфасовки, които не могат да се продават във вътрешността на страната. Ние обаче
сме ги платили и ще си търсим правата, ако претърпим загуби", каза той.
Стоян Проданов, който предложи магазините да продължат дейността си, заяви, че при евентуално затваряне хората просто ще започнат да пазаруват от другата страна на границата, където безмитната
търговия продължава да съществува. "В момента няма нито един съставен акт на фирмите оператори, няма и доказателства, че там се нарушава законът", беше неговият коментар.