Застоят в икономиката удари телекомите

23.02.2012 | 18:00
по статията работи: Елица Елефтерова
И М-тел, и Глобул отчитат спад в приходите си
Застоят в икономиката удари телекомите
Снимка: Sxc.hu

2011 г. е била неблагоприятна за основните услуги, предлагани от телекомуникационните оператори у нас. Тя се е отразила както на приходите, така и на печалбите им в негативен план. Това стана ясно днес, след като и M-tel, и Globul обявиха годишните си финансови резултати.

Сред основните причини за спадовете са кризата в еврозоната, цялостният икономически застой, намаленото потребление, свиващите се доходи на населението.

На пресконференция днес главният изпълнителен директор на M-tel Андреас Майерхофер заяви, че през 2011 г. телекомът е отчел спад в приходите си от 6.5% до 527.7 милиона евро спрямо 564.5 милиона евро през 2010 година. Причината за това е нарастващата конкуренция, която е понижила ценовите нива, а забавената икономика се е отразила в потреблението на клиентите, които вече водят по-малко разговори на по-ниски цени.

Понижението се дължи основно на неблагоприятната макроикономическа ситуация, засилената конкуренция, както и на наложените регулаторни мерки, отбеляза Майерхофер. Според него съществено значение за негативните резултати за годината имат слабата икономика на страната, непрекъснатото намаляване на ценовите нива, както и намаленото потребление.

Майерхофер не пропусна да спомене и това, че пазарът у нас, подобно на този в останалата част на Европа, е силно регулиран. В същото време липсва ефективна регулация на фиксирания пазар, което по думите на финансовия директор на компанията Пламен Петров облагодетелства третия мобилен оператор - Vivacom.

От Globul ("Глобул") пък в прессъобщение отчетоха спад от 0,8% в приходите си на годишна база през четвъртото тримесечие на 2011 година.

През периода октомври-декември миналата година приходите на телекома са 106,1 млн. евро. За сравнение през същия период на 2010 година приходите са били 107 млн. евро.

През цялата минала година приходите на Globul са в размер на 412,5 млн. евроq т.е. с 2,6% по-малко, отколкото през 2010 година, когато приходите са били 423,3 млн. евро.

От компанията уточняват, че спадът в приходите, породен от засилената конкуренция на корпоративния пазар, е бил частично компенсиран от по-високите приходи от фиксирани услуги и от услугите за мобилен пренос на данни.

Годината в цифри за M-tel

От компанията отчетоха 270% ръстът в продажбите на таблети, а закупените стикове за мобилен интернет са със 75% повече, в сравнение с броя им през 2010 година.

Клиентите на фиксиран броудбанд (broadband - широколентов достъп до интернет) се увеличават с 35% през 2011 година спрямо предходната година, а тези, ползващи цифрова телевизия, нарастват със 179%. Наблюдава се значително повишение от 213% на абонатите, възползвали се от пакети от две, три или четири комбинирани услуги.

Компанията остава лидер на пазара с 48.6% пазарен дял и нарастване в броя на новите абонати за първи път от 2009 година. Пазарът на гласови мобилни услуги през изминалата година е силно наситен с проникване от 151% при стойност от 140.8% за 2010 година.  

Увеличението на клиентите с абонамент на компанията е над 10% на годишна база. Общият брой абонати отбелязва ръст от 4.8% до над 5,5 милиона.

Компанията отчита увеличение в клиентите на мобилен широколентов интернет от над 52%, а броят на продадените смартфони през 2011 година е с 25% по-висок спрямо 2010 година. 

Годината в цифри за Globul

Globul е увеличила броя на потребителите на своите предплатени услуги с 2,5% на годишна база. Към края на 2011 г. общият брой на клиентите на компанията е бил около 4,3 милиона или с 8,8% повече от 2010 г.

Броят на абонатите на фиксираните услуги на компанията е надхвърлил 210 000. Услугите за мобилен пренос на данни също са отбелязали съществен ръст и компанията е отчела почти три пъти повече абонати на тези услуги за последните три месеца на миналата година спрямо същия период на 2010 г.

Средното месечно потребление на клиентите на Globul за тримесечието се е увеличило до 152 минути или с 2% повече от същия период на 2010 г., докато средният приход от един потребител достигна 14,90 лв. или с 9% по-малко на годишна база.

Перспективите

Според Майерхофер M-tel ще залага в бъдеще повече на пакетните услуги, защото бъдещето на този пазар е в комбинирането на различни услуги. Статистиката на компанията показва, че има над 200% ръст в абонатите, които ползват този вид услуги.

М-tel ще продължи да акцентира и върху продажбите на таблети и нетбук устройства, които продължават да са популярни сред потребителите. Друг акцент в продажбите през 2012 година ще бъдат абонатите на фиксиран броудбанд, както и абонатите на цифрова телевизия.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 26.04   1336 г. – Франческо Петрарка изкачва връх Ванту – символичен рожден ден на алпинизма. 1802 г. – Наполеон Бонапарт подписва обща амнистия, която позволява...