11,2% от работещите в офиси преувеличават симптомите на разболяване, за да получат болничен. Това сочи проучване на анализаторското звено на руската компания "Алфа Страхование". Макар че изводите са формирани на база данни за руския пазар, те могат да бъдат приложени към всяка друга страна, особено с настъпването на сезона на настинките.
Проучването е проведено сред сътрудници на 100 компании, пише специализираното издание insmarket.bg.
Цитираните 11,2% са заявили, че са готови да кажат на лекаря всичко, което са чували и знаят за настинката, стига това да им помогне за получаването на краткотраен отпуск по болест. Половината от тях са посочили, че биха си купили болничен, ако имат нужните контакти за това. Работещите майки – 6,4% от всички запитани – са признали, че поне веднъж са оправдавали отсъствието си от работа с измислено неразположение на детето.
Есента е сезон не само на настинките, но и на нервните разстройства, които водят до повишени нива на стреса и невъзможност за нормално изпълнение на работните задължения. Обикновено заради подобни проблеми не е прието да се вземат болнични, защото такова поведение по правило се приема като склонност към безделие, считат застрахователите. Ето защо в лекарския кабинет такива служители обикновено заменят симптомите на стрес с такива на настинка и се надяват да си починат от работа поне 3 дни.
Темата е особено актуална и за българския пазар и особено в последните дни, във връзка с предложението за намаляване заплащането от 70% на 50% през първите три дни на болничния лист, което се покрива от работодателите. За да се избегне такова симулиране на болести, за което посочват застрахователите, от "Алфа Страхование" препоръчват в компаниите да бъдат въведени специални програми за подобряване на микроклимата.