Дългоочакваният анализ на движението на цените на горивата на специалистите на "Лукойл – България", който компанията обеща да направи преди два дни, е вече факт.
Съгласно изпратено официално съобщение от компанията анализът обхваща движението на цените на горивата през последните пет години, принципите на ценообразуването и факторите, влияещи върху цените на горивата у нас и в международен мащаб.
В анализа особено внимание се обръща на дизеловото гориво. Според "Лукойл – България" най-резкият скок в цената на дизеловото гориво е от началото на 2012 година – от около 2,50 лева за литър
дизел в началото на януари на 2,70 лева за литър в средата на февруари. Ръстът на цената през периода януари 2011 - февруари 2012 година е от 16%.
Като промяна в цената в долари, тъй като на международните пазари суровините обикновено се търгуват в американската валута, цената на дизела от началото на 2011 година до миналата седмица
(13-17 февруари) се е повишила с 12% - от 1,50 долара за литър до 1,77-1,79 долара за литър.
На международните пазари от началото на 2011 година до средата на февруари 2012 година поскъпването на дизела е в размер на 29% - от 840-860 долара за 1 тон до 1025-1035 долара за 1 тон.
За същия период (началото на януари 2011 – средата на февруари 2012) при бензин A95 поскъпването е от 13%. В абсолютна стойност това представлява около 24-25
стотинки – от 2,33 лева на литър на 3 януари до 2,57 лева на литър към края на миналата седмица (13-17 февруари).
Отново по отношение на цената в долари и пак за периода януари-февруари цената на A95 се е повишила с 9% - от 1,55-1,56 долара за литър до 1,70 долара за
литър.
На международните пазари от началото на 2011 година до средата на февруари поскъпването на бензина е в размер на 26% - от 850-870 долара за 1 тон до около 1050 долара за един тон. Цената обаче е почти същата, каквато е и при дизела.
Като цяло на международните пазари според графиката на "Лукойл – България" дизелът върви малко по-скъпо, отколкото бензина.
Причини за поскъпване на дизела
Голямото поскъпване на дизела от "Лукойл – България" обясняват с въвеждането на 5% биосъставка в дизеловото гориво, повишение на акциза с 2,5% и отпадането на облекчението на акцизната ставка за гориво с биокомпонент. Това е довело до повишение на цената на дизела с 4,2% за един ден - 1 януари.
От "Лукойл – България" обясняват, че причината у нас дизелът да е по-скъп от бензин A95 се дължи на акцизната и данъчната политика. В повечето държави в ЕС акцизът върху бензина е по-голям, отколкото върху дизела. У нас дизелът заема 50% от пазара, докато бензин A95 плюс бензин A98 заемат общо 29,5%.
Причини за поскъпване на бензина
Според анализа основните причина са поскъпването на петрола "Брент", разходите за транспорт, съхранение и дистрибуция.
Според "Лукойл – България" ориентирането към дизела пречи на реализацията на бензин A95. В момента от продажбите на дребно на A95 няма
печалба, показва графиката на "Лукойл – България". 44% от цената на бензина "се изяжда" от стойността на акциза и ДДС, 41% от стойността на петрола (нефта), 11% експлоатационни разходи (транспорт,
съхранение, дистрибуция) и 5% нефтопреработка. Когато се махнат всички тези разходи, излиза, че печалбата е минус 1% т.е. регистрира се загуба.
В момента обаче цената на "Брент"-а е малко над 122 долара за барел, докато в началото на тази година беше около 110-112 долара за барел. Това обаче е далеч от рекорда лятото на 2008 година – около 140-143 долара за барел. Сегашната цена на "Брент"-а е дори все още под стойността му от април-май 2011 година – 126-128 долара за барел.
* Бел ред. По-голям вариант на графиките може да намерите в прикачения файл.