Правителството и ИТ бизнесът трябва да работят в по-тясно сътрудничество, за да се решат повечето проблеми, които съществуват в бранша. Това заяви експертът в онлайн маркетинга
Жустин Томс по време на второто издание на конференцията “Домейн форум”, която се проведе в столичния “Гранд хотел София”.
От браншовите организации искат да участват в работните групи, при обсъждането и приемането на различни нормативни актове, касаещи ИТ бранша.
От начина, по който потребителите използват интернет, зависи как ще се развиват браншът и бизнесът, коментира от своя страна Методи Брановски от Българската уеб асоциация (БУА).
Като пример за това той посочи електронната търговия, която е възможност и предизвикателство за бизнеса. Тя отваря нови хоризонти пред търговията като цяло, но в същото време трябва да се справя с
проблемите, свързани с интернет банкирането.
Според Брановски трябва да се уредят и авторските права в интернет. Недобрата регулация на тези права засяга както творците в интернет пространството, така и медиите. В резултат на
недоброто регулиране в момента страда медийната среда в страната.
Експертът смята, че бизнесът трябва да има по-реалистични очаквания за онлайн средата. Според него има немалко собственици на медии и онлайн магазини, които са имали нереалистични
очаквания за развитието на бизнеса си. Като контрапункт на този проблем Брановски посочи и интернет ентусиастите, които се захващат с определен проект и на шега го превръщат в интернет хит, но след
това се отнасят несериозно с продукта, който са създали.
Може би основният проблем пред ИТ бранша в България в момента е недостигът на кадри. Според Жустин Томс този проблем отново показва “дупката”, която стои между бизнеса и
държавата.
Брановски посочи, че все още има стари кадри, които са излезли от университетите преди години и са на разположение на бизнеса. Ситуацията обаче много динамично се променя към
крайно негативна, тъй като през следващите пет години нуждата от ИТ специалисти у нас ще бъде три пъти по-голяма, а дори сега университетите не предоставят обучени кадри.
Изходът е или компаниите да наемат кадри, които да дообучават в компанията си, или да се въведат “зелени кадри” и да започнем да “внасяме” специалисти от чужбина. Като пример, илюстриращ проблема,
Брановски посочи, че дори в момента са обявени около 150 отворени позиции за специалисти.
Причината за това е, че в университетите се преподават изключително остарели програми, които не са необходими на никого. Точно в този проблем Томс вижда основното разминаване между бизнеса и
държавата.