Под огромен натиск да стане зелена, авиоиндустрията трябва да похарчи милиарди долари, за да стане по-безопасна за климата, което рискува да повиши цените и да превърне въздушните пътувания отново в привилегия на богатите, пише БГНЕС.
Подобно на много страни, авиокомпаниите по целия свят са обещали нетни нулеви въглеродни емисии до 2050 г., а Европейският съюз оказва натиск върху авиационната индустрия наред с други сектори на икономиката.
27-членният блок настоява също да облага с данък керосина.
Всичко това ще доведе до безпрецедентна цена за индустрията.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), чиито 290 авиокомпании -членки съставляват 82 % от световния въздушен трафик, изчислява, че екологичният преход на индустрията ще струва "около 1,55 трилиона долара".
За да направят този преход, авиокомпаниите трябва да инвестират в най-новите самолети, по-ефективни от сегашните, които се използват масово.
Еърбъс, от една страна, се надява до 2035 година да бъдат разработени самолети, работещи на водород, който не замърсява околната среда при изгаряне.
Междувременно производствената верига за устойчиво авиационно гориво (SAF), чието ползване ЕС ще направи задължително в нарастващи пропорции, трябва да бъде създадена почти от нулата.
IATA се надява да постигне две трети от намаляването на емисиите си чрез използване на SAF - неконвенционални горива, получени от органични продукти, включително олио за готвене и водорасли.
В момента горивото представлява между 20 и 30 % от разходите на авиокомпаниите.
Но SAF се очертават като поне три пъти по-скъпи от тези, които се произвеждат от рециклирани масла, пет пъти по-скъпи от произведените от биомаса до десет пъти по-скъпи за синтетичните горива", заяви министърът на транспорта на Франция.
Патрик Пуян, ръководител на петролния и газов гигант TotalEnergies, който произвежда SAF, предупреди по-рано тази година, че цената на тези неконвенционални горива е далеч по-висока от тази на конвенционалните.
"Енергийният и екологичен преход ще трябва да се финансират не само от авиокомпаниите или енергийните компании, но и от цялата верига, включително от крайните клиенти", каза той.
В допълнение пандемията може да доведе до изчезване на много авиокомпании, като по този начин ще се намали конкуренцията и още повече ще се повишат цените на авиопътуванията.
По-високите цени биха отбелязали голяма промяна за сектор, който някога е бил привилегия на богатите, но постепенно стана достъпен за повече хора, дори ако все още изключва до 95 % от световното население.
През 1970 г. са извършени 310 милиона самолетни пътувания, а през 2019 г. тази цифра възлиза на 4,4 милиарда, сочат данните на Световната банка.
И въпреки пандемията, IATA разчита тази цифрата да нарасне до 10 милиарда през 2050 г.
От IATA заявяват, че цената на въздушния транспорт е паднала с 96% от 1950 г. благодарение на увеличеното производство на самолети през 60-те години на миналия век, което доведе до драматичен растеж на индустрията, и дерегулацията на сектора през 1978 г. в Съединените щати.
Тази „тенденция на спад продължава поради подобрената технология и ефективност, както и силната конкуренция“.
В момента цените на полетите се понижават в много региони, тъй като интересът към самолетните пътувания се възстановява плахо и бавно от шока от пандемията от Covid-19.
Авиокомпаниите не са в добра позиция, потъват в дългове и се борят да получат пазарите си обратно.
И така, как ще финансират зелен преход, който не може да бъде отложен, тъй като светът е изправен пред катастрофалните последици от изменението на климата?
"Ясно е, че устойчивостта и способността на нашата индустрия да постигне поставените цели е най-голямото предизвикателство, с което се сблъскваме", каза Паулс Калитис, оперативен директор на евтината авиокомпания airBaltic в Латвия на неотдавнашен симпозиум в Брюксел. „Принуждаването на крайните клиенти да платят може да не е лоша идея“, добави той.