Правителството предлага на Народното събрание да приеме промени в Закона за МВР, с които се създава възможност за изграждане на звена „Общинска полиция". Освен това се предлага обособяването се две нови главни дирекции - „БОП" и „Гражданска защита", както и на четири дирекции. Поемат се функциите по защитата при бедствия и осигуряването на достъп до телефон 112, връща се длъжността главен секретар. Това съобщи правителствената информационна служба.
Една от основните промени е създаването на законово основание за изграждане на звена „Общинска полиция". Служителите им ще са извън щатната численост на МВР и ще следят за опазване на обществения ред, охраната на обекти, безопасността на движението и осъществяване на контролната и административнонаказателната дейност на органите на местно самоуправление. Контролът и методическото ръководство върху дейността им ще се осъществява от съответните областни дирекции и районни управления на МВР.
В предложения законопроект е заложено обособяването на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност", която сега е дирекция в рамките на ГД „Криминална полиция". С извеждането й като самостоятелна главна дирекция на пряко подчинение на ръководството на МВР се постига по-висока оперативност в работата й и ясна диференциация на функциите по отношение на останалите оперативно-издирвателни служби на МВР. Целта е осигуряване на по-ефективна борба с организираната престъпна дейност на местни и транснационални престъпни структури, което е сред приоритетите на България като държава-член на Европейския съюз.
Другата нова главна дирекция е Главна дирекция „Гражданска защита" (ГДГЗ). Създаването й е резултат от преминаването към МВР на функциите по защита при бедствия. За изпълнение на задачите си ГД „ГЗ" извършва дейности по гражданска защита и защита при бедствия в единната спасителна система, по подпомагане дейността на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет, по защита на населението при обявяване на режим „положение на война", „военно положение" или „извънредно положение".
Към основните структури на МВР се създават дирекциите „Миграция", „Български документи за самоличност", „Международни проекти" и „Национална система 112".
Първите две дирекции в момента са част от ГД „Охранителна полиция" без да осъществяват пряко задачи по опазване на обществения ред, каквато е основната функция на главната дирекция. Като служби за административен контрол върху българските граждани и върху чужденците в България тяхното място е като самостоятелни звена.
Към момента дирекция „Международни проекти" е специализирана административна дирекция без самостоятелен статут. Основна причина да й се даде статут на юридическо лице е гарантирането на възможност да организира търгове, да контролира разходването на получените от ЕС средства и да извършва мониторинг по всички дейности, свързани с усвояването им. Дирекцията е структурата в МВР, която изпълнява функциите на отговорен орган и е част от изградената система за управление и контрол на средствата на ЕС.
Дирекция „Национална система 112" осигурява достъпа на гражданите до службите за спешно реагиране чрез Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112.
Друга част от предложените промени отразяват разпоредбите на Рамково решение 2006/960/ПВР за опростяване обмена на информация и сведения между правоприлагащите органи на държавите-членки на ЕС.
Целта е постигане на бърз и ефективен обмен на информация между правоприлагащите органи, за да се осигури адекватна и сигурна защита на гражданите от престъпления и престъпна дейност.
Заложени са и промени по отношение на синдикалната дейност на служителите в МВР, които да създадат основа за по-ефективно взаимодействие и разширяване формите на социален диалог между ръководството
на министерството и синдикалните организации на служителите. Дава се право те да се включат в международни синдикални организации със сходни функции и характер, право на провеждане на събрания и
извън помещения на МВР, увеличен брой часове за провеждане на синдикални събрания и др.
Със законопроекта се предлага възстановяване на длъжността „главен секретар" като висша професионална длъжност в министерството. Той ще има само един заместник.
С преходните и заключителни разпоредби се променят няколко закона, в които се отразява закриването на Министерството на извънредните ситуации, прехвърлянето на неговите функции към МВР и уреждането
на статута на спасителите като служители в системата на МВР.