Избрани са изпълнителите в обществената поръчка за проектиране и строителство на първите 75.6 км от автомагистралата Русе - Велико Търново, съобщиха от агенция "Пътна инфраструктура". За проектирането и изграждането на участъка от Русе до Бяла (малко над 40 км) е класирано на първо място ДЗЗД "ХЕМУС-16320". В обединението партньори са "Инфра Експерт" АД, "Автомагистрали - Черно море" АД, "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД и "Трансконсулт-22" ЕООД. Прогнозната стойност на поръчката беше 536.39 млн. лв без ДДС, а срокът за строителство на участъка е 5 години и 8 месеца.
На първо място за втората обособена позиция - за проектирането и изграждането на обходния път на град Бяла, е класирано ДЗЗД "АМ РУСЕ ТЪРНОВО". Партньори в обединението са "Европейски пътища" АД, "Грома Холд" ЕООД, "Водно строителство - Благоевград" АД, "Автомагистрали Хемус" АД и "Пътпроект 2000" ООД. Цената тук е от почти 660.43 млн. лв. без ДДС Срокът за изграждането на този участък е около 5 години.
Водещите фирми в двата консорциума се сред получилите милиони в аванс за строежи на различни участъци от "Хемус".
Обществената поръчка за проектиране и строителство на близо 76 км от автомагистралата "Русе- Велико Търново" е обявена през декември 2020 г. В момента тече 10-дневният срок за обжалване на решението за определяне на изпълнител на обществената поръчка.
Проектното трасе на автомагистралата е общо 132.84 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. АПИ е предложила изграждане на магистралата да бъде включено за финансиране от бъдещата програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г.
Автомагистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при гр. Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът ще се разделя в посока Прохода на Републиката и прохода Шипка. Обществената поръчка се обявява въз основа на изработен и одобрен идеен проект, според който проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.
Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. С изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места.
Изграждането на автомагистралата "Русе - Велико Търново" е сред приоритетните обекти, тъй като направлението осигурява връзка между държавите oт Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море.