Водещите интернет компании обявиха намерението си да се борят с шпионския софтуер, разпространяван чрез интернет, съобщава The Washington Post. Коалицията включва пет компании - AOL, Yahoo!, Cnet Networks Inc., Verizon Communications Inc. и Computer Associates International Inc. Те съобщават, че ще се опитат да премахнат невидимия компютърен код в уеб сайтовете, който генерира безброй pop-up реклами. Кодът, известен като spyware, adware или trackware, се разпространява чрез имейл до компютъра на потребителя, използвайки програми, които тай сваля или просто при посещението на различни уеб сайтове. Често не е лесно подобен софтуер да бъде изтрит от компютъра.
Коалицията ще фокусира усилията си върху различните фирми, предлагащи различни програми за сваляне от интернет – като различни игри, скрийнсейвъри и др. Фирмите, които разпространяват такива програми ще трябва да гарантират, че ще посочват на своите потребители как действат adware и spyware, както и че pop-upпрозорците ще могат лесно да бъдат затваряни, а рекламите ясно обозначени. Програмите, които отговарят на тези изисквания ще бъдат поставяни в "бял списък", което ще гарантира на потребителите, че свалянето на програмата е безопасно.
Не е ясен точния брой на разпространяваните adware и spyware, но според данните на AOL само в САЩ с подобен софтуер за заразени близо 80% компютрите. Програми, съдържащи adware използват и много маркетингови и рекламни компании. Според представители на Федералната търговска комисия във САЩ, има опасност рекламните агенции, които играят по правилата и не разпространяват spyware, ще бъдат в много по-неизгодно положение от техните конкуренти, които не спрат разпространението на подобни програми.