Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени прекратяването на обществената поръчка за мащабния ремонт на Зимния дворец на спорта в София. Според регулатора мотивите за отмяна на търга са неоснователни.
Припомняме, че поръчката за ремонта беше прекратена през септември. Тогава от спортното министерство посочиха, че определената прогнозна стойност от близо 41 млн. лева е немотивирана и непрозрачна.
Служебният министър Евгения Раданова поиска процедурата да бъде спряна, въпреки че вече беше избран изпълнител – обединението „София спорт“, в което участват „Главболгарстрой“ и „Фор райс“, предложило най-високата цена, но получило най-високата техническа оценка. В резултат на това тогавашният министър уволни Съвета на директорите на „Академика 2011“, които отговарят за ремонта на Зимния дворец.
С днешното си решение КЗК връща спорния търг за ремонт на сградата. От регулатора са установили, че няма допуснати съществени нарушения при провеждането на процедурата.
Относно мотивите за прекратяването й поради липса на предварителни проучвания, от КЗК казват, че никъде в Закона за обществените поръчки (ЗОП) не е поставено такова изискване.
Аргументът на възложителя, че прогнозната стойност на поръчката е „значително завишена в сравнение с подобни обекти, възложени по реда на ЗОП, също е неоснователен, „тъй като определянето й е част от оперативната самостоятелност на самия възложител“, посочват от регулагора.
„КЗК намира за необоснован мотива, че високата прогнозна стойност на поръчката ще доведе до завишени стойности на ценовите предложения на участниците, доколкото стойността на всяка една оферта се определя индивидуално от съответния участник съобразно неговата икономическа политика и професионална преценка“, обясняват още експертите.
Доводът на възложителя, че не разполага с необходимия финансов ресурс не обосновава наличие на условия за прекратяване на процедурата, защото на „Академика 2011“ ЕАД са отпуснати 35 млн. лева, които ще се преведат на три транша. Обжалването на търга обаче е направено преди изтичането на падежа по последния транш и е „некоректно да се изтъква, че част от предвидените за изпълнение на поръчката суми не са налични“.
Погрешно е направен и изводът, че всички ценови предложения на стойност над горепосочената сума надвишават финансовия ресурс, който възложителят може да осигури, казват от КЗК. Посочва се, че в документацията за участие изрично е отбелязано, че „максималният разполагаем финансов ресурс на възложителя за дейностите, предмет на настоящата поръчка, е 40 833 333 лева без ДДС”, а тримата кандидати са предложили цени, които не надвишават посочената сума.
В този смисъл дори за възложителя действително да са налице затруднения по отношение на осигуряването на средства за реализация на проекта, то същият е бил длъжен да предвиди това още при откриването на процедурата и съответно при определянето на максималната стойност на поръчката.