Комисията за защита на потребителите е проверила около 260 физически магазина в страната и е извършила над 100 проверки в онлайн пространството във връзка с Черния петък, съобщи председателят Димитър Маргаритов в рубриката „Чети етикета“ по bTV. Установени са 15 нарушения, като част от проверките все още не са приключили.
В продължение на близо месец в 15 електронни магазина са проследени цените на 150 от най-търсените според проучвания по време на кампанията стоки - дрехи, обувки, електроника, парфюми и козметика, битова техника и играчки, за да се установи реални ли ще бъдат намаленията на самия Черен петък.
Димитър Маргаритов и водещата Биляна Гавазова проследиха в ефир заедно със зрителите как се е движила през периода 31 октомври – 22 ноември цената на три от тези стоки – лаптоп, фотоепилатор и мъжки обувки, както и какви са те днес в реално време.
Мъжките обувки са запазили цената си през цялото време до вчера. Днес обаче търговецът е обявил кампания Черен петък, като съобщава, че стоката може да бъде закупена с 30% отстъпка с ползването на код BLACK. Димитър Маргаритов коментира, че комисията ще се проследи дали и как е възможно потребителят да се възползва от анонсираното намаление.
За фотоепилатора се оказа, че е бил намален с 40% предишния петък, когато е била кампанията на този търговец, а на днешния ден вече е изчерпан. Сходна е ситуацията и с проследявания лаптоп, за който обаче още миналия петък се появява маркер: „Запитване“. „Според мен това означава, че трябва да бъде проверено дали има наличност, тъй като е възможно при извършеното намаление в конкретния случай на 25 ноември (при удължена кампания Черен петък) да е имало повече покупки и съответно да се е изчерпала наличността на продукта. Във всички случаи виждаме, че тук има коректно поднесено намаление, т.е. през период от почти един месец – откакто сме започнали да следим, стоката е продавана на старата цена и след това е обявено намалението“, обясни Маргаритов.
Председателят на КЗП обобщи: „За две от трите стоки видяхме, че има коректно поднесени намаления, тъй като старата цена е прилагана достатъчно дълго време. Това обаче не се е случило на същинската дата според това как е възникнал въобще този ден в САЩ – след Деня на благодарността, а поради пазарни съображения по-голямата част от търговците са изтеглили малко по-напред кампанията за намаление и след като известно време са продавали тези стоки с отстъпки, някои то тях са се изчерпали“.
Димитър Маргаритов даде пример за случай от търговската мрежа, по който Комисията работи: „Стоката е закупена с коректно посочен на етикета процент намаление, човекът се прибира в къщи, отлепва етикета и отдолу вижда друга цена, която изобщо не е старата цена, от която би трябвало да е направено намалението“.
Председателят на КЗП сподели още общото си впечатление за протичането на тазгодишната кампания Черен петък. Според него тя се е изтеглила по-рано „основно заради това, че датата 29 ноември идва малко късно, а повечето търговци искат да направят своето намаление по-рано. През изминалите години беше по-скоро към средата на ноември Черният петък и повечето потребители сигурно също го очакват. Затова по-предприемчивите търговци го изтеглиха и затова вече се получава този ефект“.