„Ако трябва да се вземат спешни мерки за доближаване на професионалното образование до бизнеса, могат да се направят изменения и допълнения в Закона за професионалното образование и обучение. За по-сериозна реформа ще е необходимо първо да се приеме Закона за средното образование и след това към него да се адаптира Закона за професионалното образование и обучение”.
Това каза във Варна министърът на образованието и науката проф. д-р Анелия Клисарова. На среща с директори на варненски професионални държавни и частни училища тя обсъди проблемите и отговори на въпроси, свързани с предстоящи промени в наредбите и законите, които ще улеснят работата и ще подобрят качеството на професионалните училища в страната, информират от пресцентъра на министерството.
Образователният министър смята, че трябва да се работи в посока план-приемът и учебните програми в професионалните училища да бъдат съобразени с прогнозите и желанията на икономиката. От Българската стопанска камара са възприели идеята за създаване на Фонд за професионално обучение, какъвто има в Дания, посочи още Клисарова.
Обмисля се и идеята за въвеждане на защитени професии, по подобие на защитените училища. Това ще се отнася за непривлекателни професии, но от особена важност за държавата. Обучението по тези професии може да бъде мотивирано от държавата чрез отпускане на стипендии.
Директорите на варненските професионални училища наблегнаха на необходимостта от сътрудничество с бизнеса и най-вече по отношение на практическата среда за усвояване на знания и умения по време на обучението.
Паралелките в професионалното образование, които нямат точно 18 ученици да могат да съществуват и няколко бройки по-малко, поискаха още директорите. Това е нещо, което може да стане с промяна на Наредба, а не да се чака приемането на новия закон.
На срещата бяха обсъдени и други проблеми, като нелоялната конкуренция от Центровете за професионално обучение, недостигът на учители, качеството на професионална подготовка, въвеждане на гъвкави пътеки за професионална ориентация.
Отделено беше внимание на дуалната система на обучение, валидацията на компетенции, знания и умения, придобити по неформален път, модулно обучение и така наречената кредитна система в професионалното образование, която да се обвърже с надграждането на знания и умения и учене през целия живот.