Ниските данъци, квалифицираната работна ръка и членството в Европейския съюз (ЕС), са основните притегателни сили за американския бизнес. Това каза в интервю за Агенция "Фокус” Валентин Георгиев, изпълнителен директор на Американска търговска камара в България.
"Камарата смята, че една по-силна Агенция за инвестиции, например, би създала по-голямо доверие сред инвеститорите. Агенцията би трябвало да има авторитета да подкрепя инвеститорите като "единствена локация за контакт” за всички необходими на инвеститорите разрешителни и стъпки за установяване на бизнес у нас и с правомощия за бързо и активно съдействие при административни процедури пред другите държавни и общински институции", каза той.
Информационните технологии, енергетиката, аутсорсингът, недвижимите имоти са основни и предпочитани сектори за американските инвеститори, обясни Георгиев. Страната ни е привлекателна за американския бизнес и със сектори като селскостопанското оборудване и здравната индустрия. Потенциал за бъдещо развитие имат фармацията и научно-изследователските дейности в биотехнологиите.
"Над 3 милиарда долара са инвестирали в България американски фирми през последните 16 години", каза той.
По данни на Българска агенция за инвестиции 218 американски компании са инвестирали в България през 2010 г., като най-много преки инвестиции са били насочени към производството, енергетиката (84 милиона евро) и търговията (23 милиона евро). САЩ бяха отличени като най-голям инвеститор в България през 2010 г. Според прогнози на посланика на САЩ Джеймс Уорлик, 2011 г. също се очертава силна година за инвестициите от САЩ. Инвеститорите от САЩ стъпват с дългосрочни планове в България.
Сред най-значимите американски инвестиции в България от 1995 г. досега са: Компанията AES ("Ей И Ес") в "Марица Изток-1" за над 1 милиард евро, "Уестингхаус" в подобренията на 5 и 6 блок на АЕЦ "Козлодуй”, създаването на Българо-американска кредитна банка, глобалният център за онлайн обслужване на клиентите на Хюлет Пакард, инвестициите в образование на "Майкрософт"; "Сиско системс", инвестициите на Дженеръл илектрик"; "Кока-кола”. По данни на БНБ за периода 1996-2010 г. САЩ се нареждат на 8-мо място и са единствената страна в първата десетка, която не е член на Европейския съюз.
Усилията на Американската търговска камара през 2012 г. ще бъдат насочени към подобряване нивото на образование в България, така че университетите и средните училища да предлагат квалифицирани кадри и да посрещат нуждите на бизнеса.
"В края на 2011 г. в САЩ направихме среща с пет водещи американски университета. Искаме да провокираме интереса им към партньорство с български ВУЗ-ове. Подобни инициативи носят след себе си атрактивни програми, които са бизнес и практически ориентирани. Това означава по-висока квалификация на студентите и съответно засилване на интереса на чуждите инвеститори, които ще знаят, че у нас със сигурност могат да намерят необходимите им професионалисти", обясни Валентин Георгиев.