До къде може да стигне цената на бензина и дизела. Въпрос, който стана твърде актуален в последните дни. Проверка на bTV показа, че тази сутрин цените на горивата са по-високи с 5 стотинки в сравнение с вчера.
Как се формира цената на горивата? Около 45% от нея се определят от акциз и ДДС. Около 35% от цената за дизела се формира от цената на суровината. Това, което остава, са 20%, които
включват ДДС, печалба за рафинерията и продавача.
Според мен контролът върху цените е задължителен по закон
държавата трябва да контролира случващото се. Всяко нещо, което е над 50%, вече е монопол. Не знам каква е печалбата на нашата рафинерия, но знам, че добавката над плаца е най-високата в Европа.
Това заяви заместник-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.
По думите му превозвачите в България масово са пред фалит и едва успяват да оцелеят.
В момента има закон, в който, ако аз реша да си купя гориво от Гърция, то трябва да мине през акцизен склад. Това е невъзможно за транспортна фирма, защото тя няма подобен склад и трябва да
ползва такъв на някоя верига бензиностанции, а това оскъпява допълнително, обясни Лалов.
Намираме се в свободен пазар и съм категорично против контрола над цените
заяви от своя страна Иван Костадинов - собственик на верига бензиностанции. Ние купуваме винаги, когато ни е изгодно от ЕС, уточни той. Тъй като това е свободен пазар аз не виждам
защо трябва да има контрол на цената. Това, че числата са близки на всички бензиностанции се определя от конкуренцията.
Костадинов коментира, че сигурно по брой бензиностанции на глава от населението България е на първо място в Европа. Той припомни, че браншът е бил проверяван преди 2 г. и тогава е станало ясно
категорично, че няма картел.
Други страни успяват да имат по-ниски цени на горивата заради ефективността на човешките им ресурси, на производството им. При нас има прекалено много работна
ръка. Хората очакват да им се зареди автомобила. Ние пробвахме да махнем хората на колонките при десет бензиностанции и се стигна до война, разказа Костадинов.
Страшно некоректно е да се хвърлят 50 стотинки , като сума, която делят рафинерия и търговци
- това е издръжка на бензиностанции, това са разходи. Не е правилно да се казва, че печелим толкова, защото това не е така. Единствено пазарът може да прави подобно твърдение. Повярвайте,
положените при нас не е по-цветущо, отколкото при транспорта, например, допълни собственикът на верига бензиностанции.
По думите на Лалов протест ще има на 13 март. Идеята за това тръгва от Русе
Националното сдружение на българските превозвачи ще подкрепи хората, заяви той и добави: Към нас се присъединяват и граждани. Няма да правим държавата на бойно поле, ще
направим мирни и културни протести.
Петдесет стотинки е абсурдна сума
Това заяви от своя страна председателят на Българска петролна асоциация Андрей Делчев. Той добави, че картел и че пазарът е изключително конкуретен. Той припомни, че това е било установено и от Комисията за защита на конкуренцията.
Никой не съобразява, че огромната част от търговията на едро се извършва от бензиностанции, собственост на международни вериги. Нито една глобална верига не би си позволила да се компрометира на
малкия български пазар и да понесе огромните санкции, които ще последват.
Рафинерията купува петрол на цена, на каквато той се купува по цял свят
Увеличението на цената от началото на година е 12%. От 2008 г. се случиха много неща - първо се увеличи акцизът, по искане на ЕС, второ държавата наложи биодизел - всеки добавен
грам биодизел в горивото го оскъпява, уточни Лалов.
Държавата налага екологични, финансови изисквания, които трябва ад се спазват от фирмите, а това рефлектира. Цената на петрола навсякъде по света е по-висока в сравнение с 2008 г. Ако така вървят международните цени, у нас са възможни и цени за горивото от три лева, прогнозира председателят на Българска петролна асоциация.
Припомняме ви, че вчера
"Лукойл България" повиши крайните заводски цени на течните горива,
като се мотивира с напрегната международна пазарна ситуация и опасността от затруднения в доставките на суровината.
Бензин А-95 поскъпва с 2,78% - от 2287,20 лв./1000 литра до 2350,80 лв./1000 литра. Цената на бензин А-98се повишава с 2,67 на сто - от 2383,20 лв./1000 литра до 2446,80 лв./1000 литра.
При дизела Б3 ценовият скок е с 2,11 на сто - от 2391,60 лв./1000 литра до 2442 лв./1000 литра. Евродизелът поскъпва с 2,16% - от 2330,40 лв./1000 литра до 2380,80 лв./1000 литра. Цената на газьола се повишава с 2,19% - от 2301,60 лв./1000 литра до 2352 лв./1000 литра.
От "Лукойл" обясняват, че само в първите дни на март 2011 г. котировките на готовите горива според бюлетина на Platts European Marketscan са отбелязали покачване с 49 долара за бензините и 32 долара за дизеловото гориво, паралелно с ново поскъпване на суровината.
Тенденцията за поскъпване на горивата е обща за целия Европейски съюз, отбелязват от компанията и допълват, че продължават да следят международните котировки и имат готовност да реагират веднага на всяка тенденция към успокоение на обстановката със съответно понижение на цените за крайните потребители, информира Dariknews.bg.