Близо 86% от седмокласниците прекарват свободното си време пред компютъра. Същият процент от децата разполагат с домашен Интернет. "Резервните" варианти за прекарване на времето извън училище са пред телевизора (77.5%), на друго място (81.6%) и в интернет клуб - едва 18.9%. При сърфиране в мрежата близо 62% от 14-годишните са попадали на порносайтове, над 38 % са посещавали Интернет страници с подобно съдържание.
Това сочат данните от проучване на Центъра за контрол и оценка на качеството на образованието към просветното министерство. То е проведено сред 916 ученици от 40 паралелки в 17 области на страната. Целта е да се проведе външно оценяване по информатика и анкета за ползването на информационните технологии от седмокласниците, пише в днешния си брой вестник "Сега".
Учениците, които разполагат с домашен компютър, са близо 93%, като над 61% от тях посочват, че това е личният им компютър. 7% не разполагат с подобна техника, а 12% нямат Интернет. Преобладаващата част от децата ползват електронна комуникация, като най-разпространената е "Скайп". Пращането на файлове през електронната поща е едно от малкото неща, които затрудняват 36.4% от седмокласниците. Почти няма ученик, който да не е "теглил" файлове с музика и филми от мрежата (над 90%). Когато става въпрос за подготовка на уроците обаче, се оказва, че процентът на използваемост на компютъра намалява на 71.5%, а за учене по предмета информационни технологии делът на учениците е още по-нисък - едва 56.4%.
Изводът, че учениците са наясно с модерните информационни и комуникационни технологии, се затвърждава и от факта, че 95% от седмокласниците имат мобилен телефон. Близо 88% от анкетираните използват и вградена камера на джиесема, а всеки трети ползва Интернет през мобилния си телефон.
В рамките на проучването е проведено и външно оценяване, при което учениците е трябвало да решат тест от 6 задачи и отделно една практическа задача от материала по информатика. Средният успех от изпита е 4.76. Най-много ученици (47%) са получили много добра оценка от двете части на изпита. Всеки четвърти е изкарал шестица. 6-7% са оценени с двойка и тройка, а учениците с "Добър" са 16%. Резултатите от изпита показват, че най-високи резултати по този предмет показват учениците от природо-математическите гимназии с много добър успех - 5.32. Учениците от СОУ-тата и основните училища имат среден успех над 4.60.
В една училищна компютърна зала има средно 12 работещи компютъра. 57% от учителите по информатика са със стаж от 1 до 5 години, сочат данните от анкетата сред преподавателите. Начинаещи са 9% от анкетираните учители, а тези с опит над 16 години са 1%. По отношение на заплатите едва 2% от учителите по информационни технологии смятат, че те са адекватни. Преобладаващата част от преподавателите - близо 70%, са на мнение, че заплащането не е адекватно на труда им. В същото време половината от учителите отделят повече от 1 час за подготовка на урок, а 43% отделят по-малко от час. 2% изобщо не отделят време за предварителна подготовка на уроците, а разчитат на рутината си.