Според Конституционния съд изискването аптеки да могат да се откриват само от магистър-фармацевти не противоречи на Конституцията. В мотивите на съда се посочва, че отпускането на лекарствени
продукти не е просто търговска дейност, а се отнася до конституционно защитени ценности, каквито са животът и здравето на хората.
Българският фармацевтичевтичен съюз счита, че няма основание Конституционният съд да бъде сезиран от омбудсмана на Република България относно изискванията на чл. 222 от Закона за лекарствените
продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ). С неговите разпоредби се утвърждава широко-разпространената в Европа практика аптеки да могат да се откриват само от магистър-фармацевти и всеки от тях да може
да притежава само по един обект, посочват от съюза.
В мотивите на Конституционния съд, споделяни от голяма част от съдиите, се посочва, че продажбата на фармацевтични продукти е строго професионална дейност и подлежи на държавно регулиране, тъй като
се отнася до конституционно защитени ценности, каквито са животът и здравето на гражданите (чл. 52, ал. 3 от Конституцията ). Посочва се също, че е въпрос на законодателна преценка от страна на
Народното събрание дали режимът на собственост на аптеките да бъде либерализиран или да се придържа към принципите на етичния модел "един фармацевт – една аптека".
В мотивите се пише още, че „от конституционна гледна точка няма пречка в различни периоди да се даде различна уредба на правото да се откриват аптеки. Народното събрание по целесъобразност може да
отмени вече създадена либерална уредба и да въведе ограничения, както и обратното.
В съответствие с духа на решението на Конституционния съд, действащият в момента Закон за лекарствените продукти в хуманната медицина, включително чл. 222 уреждащ изискванията за откриване на
аптеки, беше приет с пълен консенсус от всички парламентарни групи и след много задълбочено обсъждане. Неговите разпоредби не противоречат на европейските актове и конвенции, и до момента към
България няма отправени критики в периодичните мониторингови доклади на Европейската комисия.
Българският фармацевтичен съюз припомня, че Директива 2005/36/EО дава възможност регулациите във фармацевтичната сфера да са обект на националното законодателство. Етичният модел „един
фармацевт – една аптека” е утвърден в голяма част от страните-членки на ЕС като Германия, Франция, Австрия, Испания, Италия, Гърция, Португалия, Финландия, припомнят още от съюза. Гражданите на
посочените държави очевидно не са засегнати от него като потребители и като участници в икономическия живот.