Концентрация на пазара със зареждане на коли на ток

08.03.2023 | 09:35
по статията работи: econ.bg
Продажбите на електромобили в България се увеличиха с 50% за година, но бройката им е все още малка - близо 7 000
Концентрация на пазара със зареждане на коли на ток
Снимка: под лиценза на creative commons

България, която по традиция се възприема на опашката в ЕС по всякакви класации и особено що се отнася до иновации, има с какво да се похвали - делът на бързите зарядни станции спрямо общия им брой у нас изпреварва средноевропейските нива. Според анализ на Асоциацията на европейските автомобилни производители в ЕС не повече от 15% от инсталираните станции са бързи. Данните за България сочат, че процентът е близо 30. За бързи се приемат тези, които имат мощност над 50 киловата.

Зapяднитe cтaнции у нас вeчe ca 1021, разположени на 750 места според данни на специализирани сайтове. Бройката им се е увеличила със 75 в cpaвнeниe c края на миналата година. Към момента у нас

има поне 2 станции на всеки 100 км пътища и може да се каже, че те са достатъчни, но не заради силно развитата им инфраструктура, а поради малкия брой коли на ток - около 7000. Но като процент в България колите на ток се увеличават сравнително бързо - за миналата година продадените бройки са с 50% повече. За повечето продажби една от основните причини е и развитието на технологиите за батериите, което увеличи пробега с едно зареждане. Ако през 2011 година той е бил средно 138 км, сега вече се е вдигнал до 349 км.

Пoчти пoлoвинaтa oт бързите зарядни станции ca paзпoлoжeни във и около три големи града - Coфия, Плoвдив и Бypгac, кaтo нaй-мнoгo ca в cтoлицaтa.

Бройката у нас не е изчерпателна, защото все още няма регулация и правила за изготвянето на регистър, както това бе направено за бензиностанциите. Това обаче не пречи бизнесът да се развива сравнително бързо. Първата станция у нас се появява преди 11 години. Сега на този пазар има 15 играчи, но той е доминиран от две компании. (Виж инфографиката).

Най-голямата е Eldrive и е част от холдинга, чийто основен собственик е бизнесменът и издател Иво Прокопиев. Фирмата е основана през 2018 г., сега държи приблизително 35% от бизнеса със зарядни станции, в борда на директорите прави впечатление името на бившия подуправител на БНБ Мартин Заимов.

Според последния публично достъпен финансов отчет на компанията бизнесът със зареждане на коли с ток все още е губещ.

За 2021 година приходите са 704 000 лева, разходите обаче надхвърлят 1 млн. лв. и това води до загуба от 334 000 лева. През 2020 г. приходите са били 388 хил., разходите - над 700 хил. лв., а загубата е била 407 000 лв. Eldrive е получила европейско финансиране от 1,751 млн. лева за купуването на зарядни станции. Още близо 1 млн. лв. са отпуснати от “Соларпро холдинг”, който е компанията майка. В отчета е посочено, че натрупаните загуби се дължат на инвестициите в мрежата, като очакванията са финансовите показатели да се подобряват.

Най-големият конкурент на Eldrive е фирма Fines Charging с близо 10% дял. Зад тази мрежа стои компанията “Финес-2” от Димитровград, която се занимава с преработка на месо. От финансовия отчет става ясно, че тя е една от големите в този бизнес с приходи от над 26 млн. лева и печалба от близо 6,5 млн. за 2021 г. Колко от тези пари идват от зареждането на коли с ток, не е ясно, тъй като няма разграничение на паричните потоци.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...