Стачката на БДЖ бе прекратена след близо 9-часови преговори в министерството на транспорта вчера, съобщиха за в. "Монитор" от ведомството. Съгласие бе постигнато по ключовите искания на стачкуващите, като до късните часове на вечерта се очакваше то да бъде парафирано.
Още предния ден от НК "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обясниха, че служителите в компанията са настоявали да получат неизплатените досега по 100 лв. годишно за храна, за 2009 и 2010 г. и шефът на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев е потвърдил, че до изтичането на колективния трудов договор на 14 юли тези средства ще бъдат изплатени.
По-рано вчера министърът на транспорта Александър Цветков заяви, че ще се търси автобусна алтернатива за превозване на пътниците, ако заканата за ефективна многочасова стачка стане факт. От БДЖ заявиха, че са готови да върнат парите за закупените билети на всички пътници, които няма да изпълнят планираното си пътуване.
Според друго решение няма да се правят планираните съкращения в двете компании. Те бяха предвидени заради искане на Световната банка за 30-процентно намаляване на фонд "Работна заплата" в тях.
По предварителни разчети от ефективна стачка в железниците загубите на ден щяха да са между 500 и 600 хиляди лева, обясни зам.-министърът на транспорта Камен Кичев. Средно по 80 000 пътници на ден щяха да са засегнати от спирането на влаковете през деня. Със 100 000 са повече пътниците през януари 2011 г. в сравнение с предишната 2010 г. и са 800 000.
В момента заради поскъпване на горивата се наблюдава ръст на пътниците, които се отказват от автобусни превози, сочи статистиката. 57 влака от общо 75, които е трябвало да се движат по график между 10 и 11 часа, са били спрени от предупредителната стачка, организирана от КНСБ и "Подкрепа". Това обясни Георги Иванов, управител на "БДЖ-Пътнически превози" ЕАД.
БДЖ ще върне парите за билета и на тези, които не са се качили на влак, а имат билет, заради нарушеното движение. Спирането за 1 час нарушава графика за движение на тези и поне още толкова влакове през целия ден. Влизането в разписание струваше часове на диспечерите. Според условията на стачката влаковете трябваше да влязат в гарите, за да е свободен жп пътят и пътниците да бъдат на спирка по време на престоя. Ако стачката продължи и утре, и през следващите дни, при закупуване на билети касиерките ще предупреждават гражданите за евентуална опасност от стачка.
Запазваме стачната готовност, ако бъде нарушено споразумението, ще бъде обявена веднага национална стачка. Това коментира пред Агенция "Фокус" Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите към КНСБ. Той уточни, че вчера след дълги проговори се е стигнало до едно разумно споразумение между двете страни.
В предаването "Дарик кафе" вицепрезидентът на КНСБ Валентин Никифоров потвърди, че при "при неизпълнение на което и да е от задълженията от работодателя по настоящото споразумение, работниците, служителите и техните представители запазват стачната си готовност и правото си да преминат към ефективни стачни действия", информира Dariknews.bg.
Реформата в железниците продължава. И аз бях готов да преговарям по всички въпроси, които да направят тази реформа за служителите в БДЖ. Това каза в студиото на bTV транспортният министър Александър Цвектов.
Друг път за железниците няма, категоричен е Цвектов. По думите му в момента БДЖ е с най-ниска производителност в Европа и това трябва да се промени. Той уточни, че поетите ангажименти към Световната банка са неизбежни, тъй като тя осигурява заема, с който ще бъдат осъществена модернизацията на железницата и железопътната инфраструктура.
Намаления в персонала ще има и това е договорено в подпусания меморандум със синдикатите. От настоящия момент до края на 2014 година съставът на БДЖ и НКЖИ трябва да бъде намален с по 5% средногодишно. В момента в двете компании работят общо 28 000 души, а до края на 2014 г. те трябва да бъдат с около 5700 души по-малко. Приоритетно ще бъдат съкратени хората, навършили пенсионна въраст и най-вече в администрацията.