Кредитен съвет ще подпомага оздравяване на „Холдинг БДЖ“. Това обяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Кристиан Кръстев при представянето на екипа, с който ще работи в ресорното си министерство.
"Новосъздаденият кредитен съвет ще е с консултативен характер и няма да има управленски функции”, каза министър Кръстев. По думите му основната задача на съвета ще бъде да подава точна и актуална информация за състоянието на „Холдинг БДЖ“ до всички негови кредитори, информират от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).
В понеделник транспортният министър ще се срещне с двата най-големи кредитора, а до този момент се е срещнал със представителите на синдикатите и със Световната банка.
"Няма да допуснем приватизация на БДЖ "Товарни превози" на безценица, ако има такава тя ще е на адекватна пазарна цена", повтори служебният министър на транспорта по време на представяне на екипа си във ведомството.
По думите на Кръстев приватизацията на компанията няма да е под стойността, разписана в Агенцията за приватизация. Министърът подчерта още, че паралелно се работи за оздравяването на дружеството и допълни, че БДЖ е във фактически фалит от 2008 г., пише iNews.bg.
В момента загубите на холдинга възлизат на 716 млн. лв. Задълженията към най-големите кредитори са средно по около 35 млн. евро на всеки един от тях, сред които е и германската банка Kfw, стана ясно от думите на Кръстев.
Кръстев обясни още, че по първия облигационен заем на дружеството е спряно плащането малко преди той да бъде изплатен и са натрупани допълнително лихви. В момента задължението по него е от порядъка на 6 млн. лева, допълни той. "Ще направя всичко възможно, за да оздравим дружеството. Каквото е необходимо аз съм на среща", заяви транспортният министър.
Той обясни, че е бил много обезпокоен за състоянието на БДЖ от сигналите, които е получил от големите кредитори. Според тях няма добра и ясна комуникация с дружеството и те не знаят, какво реално се случва в него.
През ноември миналата година по думите на бившия министър на транспорта Ивайло Московски германската банка KfW, на която БДЖ дължи над 40 млн. евро за мотрисите Siemens, е готова да изчака приключването на приватизацията на "Товарни превози". След това преговорите за разсрочване на дълга ще продължат.
В началото на миналата седмица пък Московски заяви, че "БФЖ "Товарни превози" никога не е било на печалба".
По повод структурните промени на служителите в железниците Кръстев заяви, че може да предприеме такива евентуално след две седмици, когато направи пълен анализ на състоянието на компанията.
"Разбира се, че знам какви ще бъдат рокадите, но когато съм наясно с всеки един детайл, ще ви предоставя информацията”, каза Кръстев.
В края на месеца всички нови вагони, закупени от Турция, ще бъдат в България и като мине тестовият период от около една седмица, ще бъдат представени официално на хората, каза още транспортният министър. След като минат съответните сертификационни процедури от ИА „Железопътна администрация“, те ще бъдат пуснати в движение.
Като бивш директор на самолетна компания Кръстев заяви, че ще продължава да подкрепя развитието на авиацията и допълни, че е възможно да има директна връзка София-Ню Йорк, но при условие, че има оператор, който може да изпълни презокеанки полет без междинно кацане.
Албена Лазарова е новият заместник-министър, който ще поеме координацията между въздушния, водния, железопътния и автомобилния транспорт. Досега тя изпълняваше длъжността парламентарен секретар в министерството.
Същевременно Валери Борисов ще продължи да заема поста на заместник-министър с ресор информационни технологии и съобщения. Като началник на кабинета си Кръстев представи Нина Тодорова, която има дългогодишен опит в областта на дипломацията и държавната администрация.