"Бойко Борисов трябва да си наложи 100 дни мълчание, да спре да е централен говорител на всичко в държавата, за да се чуят експертните гласове около него". Това заяви Георги Лозанов от фондация "Медийна демокрация" при представянето на докладите от наблюдението на медийте през последните политически месеци, предаде БГНЕС.
Борисов продължава да прави политиката като спектакъл, оставайки неоспорим лидер по присъствие в медиите, отбеляза Лозанов. Според него обаче говоренето на "ти" с медиите идентифицира проблем.
"Хората са свикнали премиерът да е непрекъснато пред очите им и когато изчезне за миг, това предизвиква страдание", анализира доц. Орлин Спасов – ръководител на проекта.
Според него Борисов е осъзнал властовия потенциал на медиите и се стреми да ги запълни. Създава се впечатлението, че като че ли властта се упражнява директно от екрана на медиите.
След изборите се забелязва рязък спад на анализите и коментарите в медиите, отчитат от фондацията. Ако през юли този тип материали са били 247, то през август те са едва 118 с тенденция да продължат да намаляват.
Изчезва и алтернативното говорене в медиите, отбелязват експертите. Трите ключови думи през август във всекидневниците са "Бойко Борисов", "Сергей Станишев" и "Мадона", е отчетено още в доклада.
"Няма по-отблъскваща картина от медии, които се ласкаят от това, че са фамилиарни със властта", коментира Орлин Спасов.
"В медиите се получава "магическо проглеждане" след изборите и те си позволяват да стигнат до обща и обобщена (отрицателна - бел.ред.) оценка за миналото управление", посочи от своя страна медийният юрист доц. Нели Огнянова.
"Темата за Европа е придобила по-голяма популярност след изборите но е сведена до "парите на Европа", а между медиите и властта в момента няма дистанция", допълни тя.
"Бойко Борисов действа като пожарна – идентифицира проблем и го решава", припомни Огнянова думи на социолога и сега началник на кабинета на премиера Румяна Бъчварова отпреди години.
Огнянова отбеляза, че след изборите в медиите са се появили нови зони на мълчание – групировката "ТИМ" и законопроектите за нотариалната дейност и за културното наследство.
"Успехът на Бойко Борисов се дължи на неговите дълбочинно български характеристики", коментира от своя страна социалният антрополог Харалан Александров.
"Премиерът е олицетворение на копнежа по лесното справяне с тежките цивилизационни проблеми. Той печели дивиденти и от личната си история, и умението да я разкаже", отчита антропологът.
"Това отчасти е свързано и с непрестижността на разказването на личната история във времето на социализма. Личността на Борисов обаче не е единственият фактор за неговата популярност. Дълбокият стремеж на медиите още от миналото за фамилиарност с властта допълва картината. Как да бъдеш критичен, като те канят у дома, където можеш да получиш мъдрост, фамилиарност и парчета прасе", заяви реторично Александров.
Анализите и докладите на фондация "Медийна демокрация" са достъпни на интернет сайта й.