Министърът на регионалното развитие Николай Нанков изрази надежда, че до края на годината ще бъде избрана фирмата, която да внедри бъдеща тол система за товарните автомобили, така че тя да започне да носи приходи още от догодина.
Пред медиите във Варна, цитиран от пресцентъра си, Нанков изрази надежда, че благодарение на нея транзитният трафик ще носи в бюджета по 1 млрд. лв. годишно, достатъчни за поддръжка на пътната мрежа.
От думите му се разбра, че приходите от еднодневни винетки, каквито купуват шофьорите на тежкотоварните камиони, са под 30 млн. лв. годишно или под 10% от общите приходи от винетки - 327 млн. лв. Собствениците на леки коли са купили миналата година винетки за 192 млн. лв., докато продадените еднодневни винетки - по 21 лв. всяка, са 6.8 млн. броя. Простата сметка показва, че тежкият трафик плаща по-малко от лекия, това не е справедливо, каза Нанков.
По думите му справедливият модел е плащането да е според изминатото разстояние и на теглото на моторното превозно средство и този, който уврежда повече пътното платно, ще плаща повече.
"Тогава ще имаме достатъчно ресурс пътният сектор да бъде устойчив, самофинансиращ се, без да разчитаме на европейско финансиране и заемни средства. Ще се опитаме до края на годината, с всички процедури, които ни предстоят, да имаме класиран участник. За да стартира внедряването на системата още през 2018 г.", каза той.
България взе решение да въведе тол система през 2015 г. - при втория кабинет "Борисов", но пътната агенция не успява да доведе обществената поръчка докрай заради постоянни обжалвания.