Автомагистрала "Хемус" е с висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия и е необходимо незабавно предприемане на действия за обезопасяване на автомагистралата от страна на стопанина на пътя. Това е посочено в доклад, предоставен от неправителствената организация Институт за пътна безопасност на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Институтът му напомня, че носи пряка отговорност за действията на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), вкл. и наказателна. В АПИ са постъпили десетки сигнали за опасности по АМ "Хемус" през последния месец, но реакция не е последвала.
Според института необходимостта от обезопасяване на АМ "Хемус" е незабавна предвид високия риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия вследствие констатираните опасности в доклада на инж. Методи Стелиянов. Той е изследвал 50 километра от магистралата (2 платна по 25 километра). Доклада можете да видите в прикачения файл.
В доклада са описани няколко основни проблема. Констатирано е, че обезопасителните съоръжения са високорискови и не са в състояние да извършат необходимата работа съгласно изискванията на краш-тестовете. Тези съоръжения са опасни и са способни да причинят разкъсвания или ампутации на крайници на пасажерите в МПС и мотористите.
Пътната настилка не отговаря и на минималните нормативни изисквания за безопасност. Съществува риск от загуба на контрол върху МПС поради агресивните деформации и задържането на вода върху настилката. Възможно е въвличане и на други близо намиращи се МПС в пътнотранспортни произшествия. Поради високите скорости на движение, които са характерни и желани за магистрален път, са възможни сериозни или фатални наранявания.
Сигнализацията и маркировката не отговарят на приетите стандарти, като това я прави объркваща и опасна. Тунелите също не отговарят на изискванията за безопасност. Налице са предпоставки за настъпване на ПТП със сериозни или фатални наранявания поради грешно взети решения и в резултат на дезинформация. Тя е породена от качеството и състоянието на комуникацията чрез настоящата знакова уредба. Тези причини след ПТП биват замаскирани в базата данни, като пътнотранспортното произшествие бива класифицирано като следствие от несъобразена скорост.
От института очаква конкретни действия от Караджов, както и да бъдат уведомени за сроковете им за изпълнение.