Не бива да се приемат закони, чиято цел е да изчезват малките фирми. Дори сред тях да има нарушители, това не е повод да се налагат мерки, които да оставят на пазара само големите играчи, защото това е предпоставка както за намаляване на конкуренцията, така и за увеличаване на цените. Това заяви в предаването "12+3" депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров по темата за поскъпването на горивата и законодателните мерки срещу малките търговци на горива.
Когато питах представител на НАП какъв ефект се очаква от обезпеченията, които се налагат на малките търговци на горива, отговорът беше – около 150 и повече фирми да изчезнат от пазара, като според НАП тези фирми са замесени в дейност, която не отговаря на закона, припомни Димитров:
Няма друга борсова стока, която да е била по-скъпа у нас в сравнение със средноевропейските цени за такъв продължителен период на време. Оттам идват и съмненията за изкривявания на пазара на горива.
Димитров изрази очакване новото ръководството на КЗК да излезе с план за действие по проблема през септември, защото скъпите горива, освен че бъркат дълбоко в джоба на всеки от нас, спират и растежа на икономиката, т.е. проблемът е изключително сериозен.
Да се докаже картел е трудно, не сме в края на 19-и век. Същевременно имаме пазар с много сериозни изкривявания, които сериозно ни навеждат на мисълта, че става дума точно за картел. Това обясни и икономистът Стоян Панчев, експерт по проблемите на конкуренцията, който отбеляза, че има всякакви разнообразни пречки за конкуренцията, а когато това е така, големите играчи и играещите заедно вдигат цената изкуствено.
Сред пречките пред поевтиняването на горивата експертът посочи съществуването на данъчните складове, защото, ако те не съществуват, горива могат да бъдат внасяни от места в ЕС с по-ниска производствена или търговска цена. По думите му данъчните складове са инструмент за ограничаване на конкуренцията.
В коментар на писмото на депутатите от РБ до президента, с което бе поискано налагане на вето върху законовите промени срещу малките играчи на пазара на горива, Стоян Панчев посочи, че става дума за класическа бариера за вход – изхвърляне на някакви играчи, които трябва да имат определен капитал, т.е. предпазване на картела или монопола от навлизане на нови играчи.
Ако разгледаме как се разпадат картелите в съвременни условия – това винаги става с навлизането на нови играчи, подчерта Панчев и даде пример с разпадането на канадския картел за кленов сироп като изключително интересен процес за наблюдение и с разпадането на един от най-големите картели в световен мащаб – ОПЕК.
Трябва да се премахнат бариерите за навлизането на нови играчи. Трябва да се отвори пазарът да има много такива играчи. Да има възможност нови предприемачи, които няма да участват в заверата, която евентуално съществува, да станат част от пазара, изтъкна още икономистът, като допълни, че няма особени очаквания от такъв тип регулатори като КЗК.