Само 1 от всички 25 банки в страната не е имала заблуждаващи или неточни клаузи в условията, при които отпуска ипотечни и потребителски кредити на клиентите си. Това показва проверка на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за периода от април до септември тази година. 21 от банките вече са изпълнили препоръките на органа. Останалите имат срок до 10 октомври 2012 г. да го направят, информира БНР.
По закон до 14 дни след подписването на договора за потребителски кредит можете да се откажете от него, без да дължите обезщетение или неустойка. Клаузите, които ощетяват хората в общите условия за кредит на банките, обобщава председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев:
"Едното е промяна на лихвения процент по договорите, без да се посочват обективни и конкретни причини за това. Втората е предсрочна изискуемост на потребителските и ипотечните кредити при неизчерпателно изброени условия, както и въвеждането на субективни критерии с допълнително утежнение за потребителите за допълване на вече договорени обезпечения".
Ако банката, от която сте изтеглили кредит, вече се е възползвала от тези клаузи след спазване на препоръките на КЗП, вече ще работи с вас по новите недвусмислени условия в договора. Това стана ясно по време на днешното събитие.
КЗП е направила проверки на 15 небанкови финансови институции, които, по сведение на комисията, осъществяват 50% от средствата във финансовия сектор. Това каза още на брифинг председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев, предаде агенция “Фокус”.
Констатирани са били 12 неравноправни клаузи и са изпратени препоръки до всички. Неравноправните клаузи са свързани с няколко основни неща:
- Клаузи, които задължават потребителя да заплаща огромни неустойки, например 50% от размера на договорa;
- Клаузи, които задължават потребителя да заплаща някакви допълнителни услуги и разходи;
- Констатирани са и ограничаване на свободата на преговаряне;
КЗП ще бъде готов с анализи на целия финансов сектор.