Днес се очаква да стане ясно дали Агенция "Митници" отново ще затворят "ЛУКойл Нефтохим". Върховният административен съд (ВАС) е готов да се произнесе по спора за отнетите лицензи за акцизни складове на бургаската рафинерия.
Междувременно в очакване на "присъдата" Агенция "Митници" публикува своите жалби до ВАС срещу определенията на Софийския административен съд, според които рафинерията-нарушител трябва да работи, защото иначе щяла да претърпи огромни щети. Митниците се тревожат, че заради липсата на измервателни уреди нефтохимът може да пласира горива, без да внесе дължимия акциз. От жалбите на агенцията става ясно, че "ЛУКойл Нефтохим" е дал банкова гаранция, която обаче покрива само 1/4 от акциза.
Юристите на агенцията акцентират на странния факт, че Софийският административен съд е уважил жалбите на "ЛУКойл Нефтохим Бургас", като е признал като "доказателства" за възможни щети договори на други фирми. Става дума за контракти на "ЛУКойл България" и на "ЛУКойл Ейвиешън" - фирми, които заедно с рафинерията са от едно семейство, но са съвсем отделни и независими юридически лица, обясняват от вестник "Сега".
За да покаже колко опасно е спирането на рафинерията, съдът цитира договори с БДЖ и "Столичен транспорт" за доставки на горива. Но доставчик не е рафинерията, а дистрибуторът "ЛУКойл България", който би могъл да купи от другаде горива.
По същия начин определението на софийския съд се позовава и на хвърчащо писмо на "Бългериън Авиейшън груп", която твърди, че "не съществуват алтернативни източници за доставка на авиационни горива" освен "ЛУКойл Нефтохим". Юристите на митниците са представили пред съда доказателства, че освен рафинерията в Бургас има още 10 лицензирани складодържатели, които биха могли да доставят авиационни горива. При това и в случая със самолетните горива договорите на летища и авиокомпании не са с рафинерията, а с "ЛУКойл Ейвиейшън".
Според "Митници" пускането на рафинерията без датчици създава рискове за бюджета и за обществения интерес. Дружеството ще продължава да извежда акцизни стоки, ще се задвижи веригата за доставки и за лицата - част от тази верига, ще възникнат непредвидими по размер акцизни задължения, което ще затрудни контрола и администрирането на акциза, пишат в жалбата юристите на Ваньо Танов. Според изчисленията на митничарите за двата данъчни склада с отнети лицензи са представени обезпечения за дължимите акцизи в размер на около 164 млн. лева, а за пълно покриване е необходима 4 пъти по-голяма гаранция.