Министърът на транспорта Петър Мутафчиев проведе работна среща днес с кмета на Община Видин Румен Видов. По време на разговорите бяха обсъдени предстоящото концесиониране на Пристанищен терминал
Видин Център и бъдещото развитие на речната пътническа гара.
На срещата бяха обсъдени също така проведената процедура за предоставяне на концесия на Пристанищен терминал Видин-север и Пристанищен терминал Фериботен комплекс Видин, както и изграждането на новия
комбиниран (пътен и железопътен) мост над река Дунав при градовете Видин (България) - Калафат (Румъния). Това съобщиха от Министерството на транспорта.
Основната тема на срещата беше изграждането на Дунав мост 2 на техническо ниво. “В момента не е нужна политика за моста, а работа", заяви министър Мутафчиев по време на срещата.
Реализацията на Дунав мост 2 в срок зависи от всички страни и е необходимо всеки да поеме своите отговорности, за да бъде избегнато евентуалното забавяне на проекта, каза още той. Министерство на
транспорта и Община Видин изразиха готовност, че ще положат максимални усилия за преодоляването на пречките от технически характер.
Ангажираността на Общината може да бъде изразена по различни начини – например, при евентуално възникване на нужда от допълнителна строителна площадка. При това положение, ако държавата не успее да
осигури такава площадка, Общината би могла да намери подходящ терен.
Министърът изрази надежда, че през април ще започнат реалните строителни дейности. Все още съществува проблемът с отчуждаването на 6-те имота на територията на прилежащата инфраструктура. Не се
очаква това да създаде сериозни пречки за старта на строителството, подчерта министър Мутафчиев.
Надявам се до 2010 г. строителните работи да приключат, каза още Мутафчиев, цитиран от Дарик радио.
От своя страна кметът на Видин Румен Видов се ангажира, че Общината ще бъде партньор при изграждането на моста и заяви, че изпълнителят на обекта може да разчита на съдействие от страна на Общината
при възникване на затруднения по време на строителството.
На срещата министърът и кметът се договориха експерти от Община Видин да вземат участие в ежемесечните работни срещи на оперативните групи в Министерството на транспорта.
Ефективната работа по изграждането на Дунав мост 2 ще стартира след окончателното изготвяне на работния проект на съоръжението и утвърждаването му от инжинера – консорциум на фирмите "Инжероп" и
„Хай-пойнт Рендел”. Това стана ясно още днес.
В изпълнение на договора за проектиране и строителство на моста, свързващ градовете Видин-Калафат, изпълнителят „ЕФ Си Си” вече е готов с плана за качество при проектирането и критериите за
проектиране на мостовото съоръжение. Документацията е предоставена за одобрение на инженера.
Паралелно с това продължава активната работа по финализирането на техническия проект на моста и по специално в частта за изграждането на фундаментите. Инженерът вече е съгласувал и хидравличния модел
на моста, който е ключов фактор за безопасността и сигурността на съоръжението
В началото на март беше завършено изграждането на „селището на строителите” и приобектовата лаборатория. Осигурени са телекомуникационни връзки, електроснабдяване и водоснабдяване. Инженерите и
строителите вече ползват помещенията, за да извършват своите задължения по подготвителните работи за същинското строителство.
До дни се очаква да бъде доставена лабораторната техника за проверка на качеството на строителните материали.
Изграденият модерен бетонов център ще заработи до края на месеца, който се намира на втората площадка, и ще произвежда готови конструктивни елементи от стоманобетон. Тя е разположена върху 1 800 дка
в Свободната икономическа зона Видин.
Открити са 35 работни места за български граждани. Подготвя се и специално корабно гнездо за баржите, които ще превозват бетонните елементи до обекта.
В ход е строителството на нов транспортно-логистичен център, който ще осигурява поддръжката и експлоатацията на съоръжението. В същата сграда ще се намира и бъдещия информационен център. Планира се
откриването му да бъде през месец октомври 2008 г.
Проектът "Дунав мост 2” е един от най-големите и сложни инфраструктурни проекти, които се изпълняват от Министерството на транспорта. Общата стойност на проекта се оценява на 236 млн. евро, от
които 226 млн. евро са за строителни работи и 10 млн. евро са за предпроектни проучвания, проектиране и консултантска помощ.
Проектът е подкрепен финансово от програмите ФАР и ИСПА на Европейския съюз, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), Кредитната институция за възстановяване на Федерална република Германия
(KfW), Френската агенция за развитие (AFD) и държавния бюджет на Република България.