Фактът, че се намираме в предизборна обстановка не може да е основание за която и да е политическа партия да хвърля откровени лъжи в публичното пространство. Това обясни министърът на транспорта Петър Мутафчиев в специално изявление, изпратено до медиите.
Никога не съм заявявал, че финансирането на АМ „Струма" ще бъде спряно или че строителството й ще бъде замразено за сметка на АМ „Тракия", се казва в изявлението на Мутафчиев.
Той уточнява още, че работата по проекта за строителството на АМ „Струма" продължава. Най-напреднала е подготовката на участък 1 (Долна Диканя - Дупница) и участък 4 (Кресна-Кулата), за които има техническа готовност. След като отчуждителните процедури приключат, може да се стартират търговете за избор на изпълнител за строителство. От Национална агенция „Пътна инфраструктура" уверяват, че процедурата може да приключи до края на годината.
НАПИ планира в следващите месеци да възложи проектирането на участък 2 на АМ „Струма" (Дупница - Благоевград). Целта е в края на 2010 г. да има проектна готовност и за този лот, а изграждането му да започне през 2011 г., посочва още министърът на транспорта.
Заради сложността на трасето и многобройните тунели, строителството на Лот 3 - Кресненското дефиле, с решение на Министерския съвет, е планирано за следващия програмен период. Това не означава, че работата по тази отсечка е спряна. През този програмен период ще се извърши цялостната подготовка на участъка - допълнителни проучвания, технически проект, отчуждителни процедури, археология, за да може през следващия програмен период да започне реалното строителство.
Според направените разчети за строителството на Лотове 1,2 и 4 на АМ "Струма" ще са необходими общо 250 милиона евро при предварително планирани 600 милиона евро.
Включването на доизграждането на участъците от АМ "Тракия" в Оперативна програма „Транспорт" е мярка, с която се цели освободените 350 милиона евро да бъдат своевременно усвоени. Предвид общото незадоволително състояние на пътната инфраструктура и липсата на цялостно завършени магистрали, считаме, че е задължително да се прилага гъвкав подход при определянето на проекти, готови да стартират в кратки срокове.
България не бяга от европейските си ангажименти. С включването на АМ „Тракия" правителството цели в максимална степен да бъдат усвоени средствата от ОП „Транспорт", предназначени за развитието на пътния сектор. Решение, което се подкрепя и от европейските ни партньори.
Политизирането на това решение показва дълбока некомпетентност, която граничи с политическа безотговорност. Броят на хората, живеещи в района на изграждането на АМ „Тракия", не е по-малък от този на хората, живеещи в района на строителството на АМ „Струма". Дори и в предизборна обстановка не е морално да се противопоставят съдбите на българските граждани или да се степенуват по важност, се казва още в изявлението на Петър Мутафчиев.