До няколко години пътните такси в страната ще бъдат увеличени 2-3 пъти. Това ще стане
с въвеждането на ТОЛ-системата, по което Национална агенция "Пътна
инфраструктура" (НАПИ) вече работи, стана ясно по време на редовния месечен брифинг на агенцията.
Таксите в системата ще се определят от различни фактори: характеристика на МПС, брой оси, маса, вид използван път, часова зона, увреждането на пътя, вредни емисии и т. н. В началото тя ще касае
товарните автомобили с маса над 7.5 т, а впоследствие ще бъде въведена и за останалите автомобили.
ТОЛ-системата ще се прилага за автомагистрали и пътища от първи и втори клас.
Въвеждането на ТОЛ-системата ще стане чрез концесия.
Тя все още е в много начален етап и е налице необходимост от ускоряването и завършването й още преди поставения за целта срок – 2013
г., отчете изпълнителният директор на НАПИ Янко Янков. По проекта се работи във връзка с изискването за въвеждане на единна европейска система за таксуване.
Екипът на НАПИ работи и по въвеждането на GPS/GSM система, която да се използва чрез бордови устройства от водачите на МПС на територията на страната. Тази система ще позволи и да се определи
справедлив размер на ТОЛ-таксата чрез нейното диференциране за различните видове автомобили, уточниха още от пътната агенция.
Винетната такса ще остане в сила още поне докато ТОЛ-системата "оправдае очакванията" към нея, поясни Янков. Като срок, в който може да отпаднат винетните такси, той посочи най-малко три-четири
години.
Процедурите и строителството по Оперативна програма "Транспорт" трябва да започнат в началото или средата на третото тримесечие на тази година. Първите проекти, които ще стартират, са
изграждането на трите лота на автомагистрала "Тракия", изграждането на магистрала "Струма" до Благоевград, както и строежът на магистрала "Марица". В това число може да влезе и проектът за
разширяване на Северната дъга на Околовръстното шосе на София, стана ясно днес.
НАПИ не е успяла да усвои отпуснатите й през миналата година 30 млн. лв. от бюджетния излишък. Тези пари ще трябва да бъдат върнати в държавната хазна, уточниха от агенцията.
Агенцията е изготвила национална позиция за това, че магистрала "Тракия" трябва да бъде построена със средства от ОП "Транспорт". Позицията е изпратена в управляващия орган на програмата, който ще
реши дали това е възможно, стана ясно впоследствие на днешното събитие.
Парите по програма ИСПА ще бъдат пуснати най-рано в средата на месец май,
потвърди по време на днешното събитие Янко Янков. Той добави, че исканите от Европейската комисия документи са били предоставени в срок.
Средствата от тази програма са ни необходими. Това е така, тъй като последният сертификат, касаещ финансирането на строежа на магистрала "Люлин" по ИСПА, беше финансиран с държавни пари. Оттук
насетне не вярвам да може да бъдат осигурени още пари от бюджета за по-нататъшната работа по аутобана, заяви Янков.
Предстои на сайта на Национална агенция "Пътна инфраструктура" да бъде публикувана информация за всички текущи и предстоящи ремонти на пътища в страната. Ще бъдат показани маршрути, които да
се ползват. Тези мерки се предприемат, за да бъде осъществена обратна връзка между НАПИ и хората, беше отчетено още днес.