Българските ученици разбиват мита, че не четат - над 70% от 15-годишните у нас четат за удоволствие и забавление, сочат данните на междинен доклад от PISA 2009. Най-мащабното проучване за четивната грамотност и знанията по математика и природни науки се провежда от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в над 60 държави в целия свят, обяснява вестник "Сега".
Резултатите показват, че делът на деветокласниците у нас, които четат за удоволствие, е по-висок спрямо средния за държавите от ОИСР - 63%. Със сходни на българските са данните в Тринидад и Тобаго, Панама и Литва. Зад България остават държави като Финландия, чиито ученици имат далеч по-добри резултати на тестовете, както и САЩ, Япония, Швейцария, Люксембург. В Австрия и Лихтенщайн повече от половината от учениците изобщо не четат за удоволствие. В тази група влизат и Холандия, Белгия, Чехия, Ирландия, Германия, Словакия, Норвегия и Аржентина. Обратното - повече от 90% от 15-годишните в Казахстан, Албания и Тайланд четат за забавление и удоволствие.
15-годишните ученици са по-малко ентусиазирани да четат за удоволствие в сравнение с връстниците си, участвали в проучването през 2000 г. Средно за държавите от ОИСР делът на подрастващите, които четат за удоволствие, намалява с 5% за периода от 2000 до 2009 г. - от 69 на 64%. Изненадващо България попада в графата на държавите, в които делът на четящите ученици се увеличава с няколко процентни пункта за периода от 2000 до 2009 г. В тази група влизат и Канада, Гърция, Япония, Тайланд и Хонконг-Китай.
Учениците с висок социално-икономически статус и момичетата четат повече за развлечение в сравнение с момчетата и бедните ученици. Например средно за държавите от ОИСР делът на 15-годишните, които четат за удоволствие всеки ден, е 72%, докато при учениците с ограничени възможности процентът едва надхвърля 50. Данните показват още, че във всички държави с изключение на Корея момичетата четат повече. В някои държави разликата между момичетата и момчетата е 20%, а в страни като Канада, Чехия, Естония, Финландия, Германия, Италия, Холандия, Полша, Португалия, Словения, Латвия, Литва и Уругвай е 25 процентни пункта.
PISA изследва и връзката между времето за четене на ден и резултатите от четивната грамотност. Например - учениците, които изобщо не четат, постигат 460 т., което е под средния резултат за PISA. Около 30% от 15-годишните в страните от ОИСР четат дневно по половин час или дори по-малко и техният резултат е 504 т., което е съпоставимо със средния резултат за държавите от PISA (493 т.). По-добри резултати - 527 т., постигат учениците, които четат между половин и 1 час дневно. Техният дял е 17%. Връстниците им, които докладват, че четат повече - между 1 и 2 часа на ден (те са около 11%), както и усърдните четци имат резултат от около 530 т. Следва да се отбележи, че делът на 15-годишните, които четат по 2 или повече часа дневно, е по-малко от 5% средно за държавите от ОИСР. Гърция е единствената държава, в която повече от 10% от учениците четат за удоволствие за повече от два часа на ден. Все пак в доклада се посочва, че в някои държави времето за учебни занятия и извънкласни занимания не достига за четене. Интересна е и друга подробност - България е една от държавите, в които пропастта в резултата на учениците, които четат между половин и един час дневно, и тези, които четат по 30 минути или по-малко, е повече от 30 т. В тази група влизат още Австралия, Ирландия, Нова Зеландия, Германия, Чехия, Катар и Дубай.