Онлайн банкирането се предпочита от повечето хора, защото е по-евтино и удобно. Това става ясно от изследване на MoitePari и Българо-американска кредитна банка, проведено сред 1 063 потребители на портала за техните нагласи относно онлайн банкирането.
Според резултатите от проучването 71% от анкетираните ползват онлайн банкиране. 37% от тях посочват, че предимно следят наличности по сметките си, а почти толкова извършват преводи при по-ниски такси от тези в банковия клон. Според експертите резултатите са логично, тъй като от една страна възможността за справки за наличности по сметки е изключително удобна и достъпна, а от друга таксите при електронното банкиране са значително по-ниски от тези в банковите клонове. Освен, че се спестяват разходи за преводи, в повечето случаи онлайн банкирането е безплатно.
Данните показват, че почти всеки втори няма такса за използването на онлайн банкиран, други 28% пък не знаят дали имат или не такава такса.
Потребителите, ползващи тази услуга, показват високо ниво на информираност при използването на продукта и са наясно какъв метод за сигурност използва обслужващата ги банка, за да подсигури операциите, които извършват.
Част от потребителите не правят разграничение между онлайн банкиране и система за електронни разплащания, показват данните. В коментари те са посочили, че използват именно такава система, която по същество няма нищо общо с електронното банкиране, което предлагат банките в България.
Почти две трети от анкетираните използват активно онлайн банкиране, докато останалите се доверяват на пасивното. Половината от втората група заявяват, че не им се налага да ползват активно такова, а малко над една трета се притесняват за сигурността на средствата си, когато правят преводи онлайн.
Според резултатите всеки втори използва онлайн банкирането си предимно за извършване на междубанкови преводи.
Следим сметките си всеки ден, разплащаме се по-рядко
От ползващите активно онлайн банкиране, които са 73% от ползващите потребители, близо 19% ползват 1-2 пъти седмично услугата за извършване на активни операции (преводи към трети страни, заплащане на сметки и др.). Също толкова (19%) ползват услугата за пасивни операции (следене на наличност) всеки ден.
Такси при ползване на онлайн банкиране
На въпрос дали имат такси при използването на различни услуги, потребителите са отговорили, че имат такива при заплащането на битови сметки (42%) и за междубанкови преводи (78%). Най-често срещаната такса, която плащат потребителите при използването на услугата за заплащане на битови сметки е между 0,10 и 0,49 лева. 24% от ползващите услугата нямат такса при заплащане на комунални сметки.
При вътрешнобанковите преводи прагът на таксите е малко по-висок – 22% от отговорилите, заявяват, че плащат между 0,50 и 0,89 лева. Делът на тези, които нямат такса за преводи между клиенти на една и съща банка е по-голям – 34% от отговорилите.
Според резултатите от проведената анкета потребителите използват онлайн банкирането си предимно за извършване на междубанкови преводи (49% от ползващите потребителите). При тях таксите са с най-голям размер, но все пак по-ниски от тези във физическия клон на банката. 41% от потребителите са отговорили, че заплащат между 0,90 и 1,29 лева за такъв превод.
Неползващи потребители
При неползващите потребители се забелязва непознаване на услугата онлайн банкиране. Това е валидно за 42% от отговорилите. Сериозен е и делът на тези, които имат притеснения за сигурността на информацията (половината от анкетираните), ако управляват онлайн средствата си.
Почти поравно са разпределени тези, които биха ползвали тази услуга в бъдеще и тези, които са скептични към нея. Желаещите да ползват електронно банкиране биха го направили, за да управляват по-лесно средствата си (38%). На второ място са тези, които искат да спестят време, което обикновено губят в банков клон (28%), а на трето – за следене на наличността по сметките си (18%).