Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков заяви по време на изслушването си в парламента за напредъка на приоритетните пътни проекти, че страната ни строи най-евтините магистрали в Европа. Той посочи, че средната цена в България е 3.1 млн. евро на километър, докато в Румъния е 6.43 млн. евро, а в Гърция – 10.28 млн.
По думите му най-скъпата магистрала в страната е "Люлин". Той уточни, че строежът ѝ е започнал през 2016 г., но не назова колко е струвал километър от аутобана, който свързва София и Перник.
Кога ще са готови "Хемус" и "Струма"
Нанков каза още, че "с много добра организация е напълно реалистично в края на 2024 г. да имаме изцяло завършена автомагистрала "Хемус". До края на годината ще се строят 77 км по нея, а за други 85 км в момента се изготвят търговете.
Тази година ще бъде приключено предсрочно строителството на 24 км от магистрала "Струма" между Кресна и Сандански. Отсечката ще бъде открита 8 месеца по-рано. В момента строителството около Благоевград в частта на откритото археологическо находище е спряно.
"Ще изчакаме мнението на експертите. Ще се съобразим, както досега, не само с екологията, но и с археологията. За най-тежкия участък - Кресненското дефиле, ще обявим тръжната процедура още тази година, ако административният съд се произнесе в наша полза. Целта ни е през май 2019 година да започнем реалното строителство. Стойността на най-скъпата отсечка от магистралата заради тежкия терен е около 800 млн. лева", обясни Нанков.
Ще има ли Северозападна България скоростни пътища
Регионалният министър каза още, че още през този месец Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) започва предпроектни проучвания за изграждането на тунел под Петрохан. В последните месеци жители на Северозападна България излязоха няколко пъти на протест с искане да се изгради магистрала или скоростен път между Видин и София.
"Започнаха реални стъпки за изграждането на пътя Видин-Ботевград. Вече стартира обществената поръчка в най-тежкия участък от отсечката, който е от Ботевград до Мездра и е над 33 км", добави Нанков.
Няколко мандата няма да стигнат за запълване на дупките
Министърът допълни, че се ремонтират второкласни, третокласни и общински пътища, мостови съоръжения и тунели. По думите му ще са нужни няколко мандата на правителството, за да се справи със запълването на всички дупки по пътната мрежа в страната, тъй като някои от тях не са ремонтирани от 30-40 години.
"Затова въвеждаме тол-системата за устойчивост на финансирането в пътния сектор", каза още Нанков.