Данъците за автомобили ще се повишат след като парламентът въведе имуществен и екологичен компонент при изчисляването на данъка.
С имущественият компонент по-високи данъци ще се плащат при автомобили с по-мощен двигател и по-ново производство. С екологичният компонент автомобилите с по-замърсяващи двигатели ще плащат повече. Общинските съвети ще определят данъка със своя наредба, а приходите от данъка ще се внасят в бюджета на общината по постоянен адрес, съответно седалището на собственика на превозното средство.
Годишният размер на данъка ще се определя по формула, в която компонентите ще се умножават. Имущественият компонент се състои от две части - мощността на двигателя и годините на колата, които също се умножават. Границите, в които ще се определят дължимите пари за мощността, са: - до 55 kW включително - от 0,34 до 1,20 лв. за 1 kW; - над 55 kW до 74 kW включително - от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW; - над 74 kW до 110 kW включително - от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW; - над 110 kW до 150 kW включително - от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW; - над 150 kW до 245 kW включително - от 1,60 до 4,80 лв. за 1 kW; - над 245 kW - от 2,10 до 6,30 лв. за 1 kW;
При годините на колата стойностите, които участват в формирането на имуществения коефициент, са: - Над 20 години - 1,1 - Над 15 до 20 години включително - 1 - Над 10 до 15 години включително - 1,3 - Над 5 до 10 години включително - 1,5 - До 5 години включително – 2,3.
Екологичният коефициент се определя само то екологичната категория. - без екологична категория - 1,10-1,40 -"Евро 1" и "Евро 2" 1,10-1,40 -"Евро 3" 1,00-1,10 -"Евро 4" 0,80-1,00 -"Евро 5" 0,60-0,80 -"Евро 6" и "ЕЕV" 0,40-0,60.
Заради голямата разлика в компонентите, от които могат да избират общинските съвети е трудно да се прогнозира с колко ще се повишат данъците. От ГЕРБ смятат, че повишението за старите коли ще е 20-30%. Максимално ще е повишението за коли с двигател под Евро 4, който обхваща автомобили, произведени преди 2005 г.
Не беше прието предложението на "Обединени патриоти", което предвиждаше да има 50% отстъпка при коли са монтирана газова уредба, тъй като двигателите на газ замърсяват въздуха много по-малко. Не мина и предложението на ДПС данъците да се плащат в общината, в която се кара автомобилът, а не по регистрация. Йордан Цонев обясни, че в момента всички лизингови коли се регистрират в София, където се плаща данъкът.
Дебатите по текстовете за данъците за колите не протекоха гладко.
Управляващите използват метода на тоягата – увеличават данъци, каза депутатът от БСП Георги Гьоков. "Ако въведете едни стимули за хората, които си купуват нови екологични коли, ще бъде съвсем друго, каза Гьоков.
Когато се повиши стандарта, ще се увеличи чистотата на въздуха, смята колегата му Филип Попов.
Георги Колев от "патриотите" каза, че увреждащият здравето трябва да плаща. "Мислим как този който създава условия за преждевременна смърт, да плаща за нея. Какво са виновни тези, които се стараят да са екологични. Ще направиш всичко възможно да си сложиш катализатор", каза Колев.
След промените в Закона за корпоративното подоходно облагане прехвърлянето на собствеността върху МПС ще става след проверка за платен данък върху него в система в Министерството на финансите. Ще се изисква и декларация от прехвърлителя, че няма непогасени други данъци, свързани с превозното средство.
През промени в преходните и заключителните разпоредби депутатите измениха и Закона за местните данъци и такси и при деклариране на повече от едно жилище отпада отстъпката от 50% намаление за основно жилище.