Надигащите се в страната протести на транспортни фирми заради предстоящите промени в Закона за автомобилните превози се организират от спекуланти. Тази констатация направи вчера транспортният министър Александър Цветков по време на представянето на проектозакона.
Поправките в т.нар. "транспортна схема", които ще влязат в сила от началото на 2012 г., ще пренаредят за години напред целия пазар, тъй като отнемат възможността на населени места с под 30 хил. жители да имат директни автобусни линии до столицата.
В същото време промяната дава огромни предимства на БДЖ, тъй като занапред разписанията на всички рейсове ще се съобразяват с нейното.
В проекта е записано и правилото общините да определят таван на цените на такситата. Проектът вече бе върнат веднъж от премиера Бойко Борисов за пренаписване заради намерението да прокара лобистка поправка, позволяваща превоз на деца със стари автобуси.
"Тези, които заплашват да протестират, возят на спекулативни цени и не са регистрирани по закона. Затова не се учудвам, че са недоволни", заяви министърът. Той представи промените в компанията на подкрепящи го браншови организации, които представляват преди всичко големи и средни фирми.
Според Цветков сивият сектор в транспорта у нас се представлява от невероятните като брой 14 896 ТИР-а и 2080 автобуса. Те извършват превози срещу заплащане, без да имат право на това. И поясни, че не може да се пребори с тях, тъй като законът им позволява да возят "за собствена сметка".
Схемата няма да позволява, както досега, едновременно от едно населено място да тръгват влак и автобус. Според зам.-министър Камен Кичев за курортните градчета вероятно ще се правят изключения. Промените се правят, защото според министър Цветков железниците са приоритетен транспорт и разписанията на автобусите трябва да се съобразяват с това.
"БДЖ трябва да се поправя с реформи вътре в дружеството, а не по този административен начин", контрира зам.-шефът на парламентарната комисия по транспорт от ДСБ Иван Иванов пред в. "Сега".
Транспортният министър обяви още, че не го интересува отрицателното становище на КЗК за тавана на цените на такситата. Комисията написа наскоро, че мярката ограничава конкуренцията, а становището бе поискано от самото транспортно министерство.