Предстоящата обществена поръчка за избор на изпълнител за извършване на пътнически жп превоз в страната най-вероятно ще бъде разделена в три обособени позиции. Трета частна компания е подала документи за получаване на лиценз за пътнически жп превози и те се разглеждат в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Договорът за превоз на пътници за държавния пътнически превозвач бе удължен с година. Не е ясно дали допълнителната година живот, която държавата гарантира на БДЖ-ПП, ще бъде достатъчна, за да се приведе дружеството в конкурентно състояние спрямо другите играчи на пазара.
Още преди 2 години, когато стана ясно, че съдбата на "БДЖ-Пътнически превози" ще се решава в края на настоящата година, жп експерти алармираха, че всичко ще зависи от начина, по който жп мрежата в страната ще бъде разделена и от това с колко частни компании БДЖ ще се конкурира. Основните притеснения бяха, че доходоносни отсечки ще бъдат взети от частните фирми, а за БДЖ ще останат нерентабилните. Причината - държавният пътнически жп оператор няма ресурс - материален, управленски и финансов, за да се конкурира с частните компании.
Принципът на справедлива конкуренция при жп пътническия пазар е заложена в Плана за възстановяване и устойчивост и е нещо, което ЕК следи с особено внимание. Именно заради това Министерството на транспорта води преговори с ЕК относно предстоящата открита процедура за възлагане на услугите.
Жп синдикатите алармираха наскоро, че предстоящият договор ще се раздели на определени лотове и поискаха спешна среща с ресорния министър Красимира Стоянова, тъй като темата не е била обсъдена с тях.