Капиталовото изискване за платежоспособност на застрахователите и презастрахователите ще се изчислява по нов режим. Това ще става на базата на отчитане на всички количествено измерими рискове, на които са изложени. Това произтича от одобрения днес от Министерски съвет Кодекс за застраховане.
Предлага се законова регламентация на някои нови институти, които понастоящем се прилагат на българския застрахователен пазар като договорна практика. Регламентира се институтът на застрахователния период, като се допуска сключването на безсрочен застрахователен договор, на многогодишен застрахователен договор, както и на договор за застрахователен период по-кратък от една година. Регламентира се възможността за автоматично подновяване на застрахователния договор само за един период след изтичане на договорения срок. Въвеждат се институтите на ретроактивното и предварителното покритие.
Предлагат се промени и в областта на несъстоятелността на застрахователите, като се прави предложение ролята на синдик да се изпълнява от Гаранционния фонд. По този начин ще се гарантира по-голяма ефективност както при извършване на ликвидацията на застрахователния портфейл, така и с оглед поемането на разходите по несъстоятелността.
Също така се предлага изравняване на гарантираните застрахователни вземания при несъстоятелност на животозастраховател с размера на гарантираните влогове при несъстоятелност на банка. Предвидено е Гаранционният фонд да изплаща вземанията на всички лица при несъстоятелност на животозастраховател, като се гарантират вземания в един застраховател, независимо от броя на вземанията на оправомощеното лице и размера им – до 196 000 лева.
По отношение на задължителната застраховка „Гражданска отговорност” се предлага срещу единна премия да се осигурява покритието както за България, държавите-членки на Европейския съюз и Европейското икономическо пространство, така и за всички държави, които членуват в системата „Зелена карта”. С проекта на Кодекс за застраховането се допуска договорът за задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите да може да бъде сключен за срок до три години, както и разширяване на покритието й за определени случаи, в които липсва вина на водача, но независимо от това е справедливо увредените лица да могат да получат обезщетение.