Новата е-система за таксуване в градския транспорт ще се въведе през май

07.01.2021 | 11:15
по статията работи: econ.bg
С новата т.нар. тикет система, освен плащането на влизане в превозното средство с телефон или с банкова карта, билетът ще важи за определено време - 30, 60 или 90 минути без значение колко са прекачванията
Новата е-система за таксуване в градския транспорт ще се въведе през май
Снимка: под лиценза на creative commons

Заради третата линия на метрото се отлага с пет месеца внедряването на електронната система за таксуване в градския транспорт, се разбира от обяснение на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), писа "Дневник". От 1 януари крайният срок се измества за месец май, засега. С новата т.нар. тикет (билетна) система, освен плащането на влизане в превозното средство с телефон или с банкова карта, билетът ще важи за определено време - 30, 60 или 90 минути без значение колко са прекачванията, или цената му ще е според изминатото разстояние.

Борис Бонев от "Спаси София" казва, че предпочита вариантът за време, в което пътникът да има неопределен брой прекачвания с един билет. Така е в много страни по света, но трябва да се вземе аргументирано решение, според него. "Трябва да преценим редно ли е човек да се качи на трамвая от "Попа" до площад "Славейков" (една спирка) и да плаща 1.60 лева колкото друг, който пътува до Нови Искър, примерно, което са 20 км от центъра", попита той.

Зафир Зарков от ГЕРБ, който е зам.-председател на комисията по транспорт също е привърженик билетът да се определя по време. "За колко минути ще важи, това тепърва ще се обсъжда - за 30, 60 или 90 минути, но това е по-разпространеният начин на пътуване в другите страни.

От "Демократична България" са за варианта да се плаща за разстояние. Владислав Панев, съпредседател на Зелено движение и "Демократична България" смята, че е по-добре билетът да важи за определено разстояние. "В чужбина съм виждал за разстояние, защото ако е за време и има задръствания и се бавят, пътникът не е виновен. А и ако е за разстояние, си планираш по-лесно", твърди Панев.

Кой от двата варианта ще бъде избран трябва да реши Столичният общински съвет, а процедурата за това е няколко месеца. Все още не са започнали обсъжданията по темата в комисията по транспорт. Прилагането на тикет системата ще наложи и промени в Наредбата за превоз на пътници на територията на София.

Темата ще се обсъжда по спешност в комисията по транспорт. Общинските съветници обаче първо искат да видят анализ от ЦГМ, изготвен на база данни за натовареността на линиите в градския транспорт. "На тази база можем да вземем информирано решение в полза на гражданите", посочи Симеон Ставрев, общински съветник от "Демократична България".

По тази причина въпросът се включва като извънредна точка в заседанието на комисията по транспорт на 12 януари. В него ще участва и директорът на ЦГМ Димитър Дилчев.

Анализ нямало как да бъде изготвен досега, защото данните за него се получават чрез системата за видеонаблюдение и новите апарати за чекиране в превозните средства, които са монтирани отскоро. Трябва да мине време, за да се натрупа необходимата информация за анализа, обясниха от ЦГМ.

"Получава се порочен кръг и няма как без този анализ на ЦГМ да решим кой е по-добрият за софиянци вариант", обобщи проблема Борис Бонев от "Спаси София". Според него има и трети, комбиниран, вариант - билетът да е с времетраене, но и да важи до определени зони на града.

Бонев също иска решението да се вземе след изводите в анализа на ЦГМ, който още не е предоставен на общинарите.

"Когато се изготвяха документите за обявяването на процедурата за тикет системата, все още нямаше в детайли проектът за третата метролиния - къде и колко са входовете на метростанциите, за да се знае колко валидатори трябват. Реално се знаеше всичко, но документите не бяха подписани от държавата. Консорциумът, който изпълнява тикет системата нямаше как да я изгради преди всичко да е законно и ясно по документи", обясниха забавянето от ЦГМ.

Щом третата линия на метрото бе официално открита на 20 август, на следващия месец е добавен анекс към договора с изпълнителя. След това той окомплектова всичко по действащия вече първи участък на новото метротрасе.

Според Бонев оправданието е "абсурдно", защото договорът за тикетсистемата е сключен на 24 юли 2017 г., когато всички проекти за третата метролиния вече са съгласувани и тя активно се строи.

"Да се твърди, че не са знаели къде ще са метростанциите и колко входа ще имат, след като тогава вече активно се строеше третата линия, е абсурдно", смята той.

Софтуерът на новата тикетсистема автоматично ще намалява таксуването на граждани, които плащат с банковата си карта при влизане в метрото или в наземния градски транспорт. Ако пътува пет-шест или десет пъти за деня, софтуерът на системата няма да му таксува всичко по 1.60 лева. Тя автоматично ще изтегли общо 4 лева за всички пътувания за този ден, защото толкова струва еднодневната карта за целия градски транспорт, обясниха от ЦГМ. Тогава пътниците ще могат да купуват билети с QR-код от водачите в градския транспорт, обещаха от центъра.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...