Новите магистрали, които се изграждат у нас през последните няколко години, се правят по стари стандарти. Това коментират експерти от бранша. Според тях актовете, узаконяващи проектирането на пътища и транспортната инфраструктура в градовете, не са актуализирани повече от 10 години.
По думите на преподавателя в УАСГ доц. Петър Стефанов изискванията за проектиране и строеж на трасетата у нас не са променяни през последните 25 години.
”Някои части от нормите за проектиране на пътища трябва да бъдат отново разработени, като например за кръгови кръстовища”, подчертава експертът. „В сегашните норми за проектиране има само една страница за проектиране на подобни пътни съоръжения, което е абсолютно недостатъчно”, допълва той.
Според инж. Асен Попадийски, който е от Камарата на инженерите от инвестиционното проектиране (КИИП), именно нормите за проектиране на кръстовищата се нуждаят спешно от актуализация.
„Досега те се проектираха да са с големи криви, позволяващи високи скорости, което не е безопасно”, твърди той. „Европейската практика е те да се намаляват, за да може влизането в кръстовището да става по-бавно, което ще намали рисковете”, казва още експертът.
Според Петър Стефанов има още един проблем, свързан с изграждането на магистрали у нас. Той се отнася до определянето на стойността на проектите, пише в-к „Монитор”.
„Случваше се малко преди да бъде започнат основният ремонт или изграждането на някой път нормите (напр. пътни знаци и мантинели) да се променят, а строителят да е спечелил търга по старите изисквания за проектиране”, обяснява той.
„Това естествено оскъпява изпълнението и започваше чудене кой да доплати разликата в цената заради завишените изисквания за пътна безопасност”, продължава експертът.