Новите предложения за "Бонус-малус" - обвързани с шофьора, не с автомобила

21.06.2019 | 15:30
по статията работи: econ.bg
Новата система предвижда добрите шофьори да плащат по-малко, а тези с нарушения – повече. Една от промените е свързана с това т. нар. Бонус-малус система да бъде обвързана с шофьора, а не с автомобила, както беше в предните предложения
Новите предложения за "Бонус-малус" - обвързани с шофьора, не с автомобила
Снимка: под лиценза на creative commons

След миналогодишния провал на Комисията за финансов надзор да оформи конкретни правила относно застраховка „Гражданска отговорност” и системата Бонус-малус, темата продължава да се обсъжда. От Държавната агенция за безопасност по пътищата са приготвили ново предложение, изготвено от експертен екип.

Новата система предвижда добрите шофьори да плащат по-малко, а тези с нарушения – повече. Една от промените е свързана с това т. нар. Бонус-малус система да бъде обвързана с шофьора, а не с автомобила, както беше в предните предложения. По този начин продажбата на един автомобил ще стане по-лесна, предава bTV.

Освен това, от агенцията предвиждат в застрахователната полица да присъстват имената на шофьорите, които управляват даден автомобил, а цената на застраховката да се определя спрямо тяхната изрядност на пътя.

Председателят на агенцията за безопасност по пътищата Малина Крумова заяви,че е неприемливо застраховката да бъде обвързана с колата, защото колата сама по себе си е един инструмент, т.е тя не прави нарушения. „Нарушенията и рисковете се крият в поведението на водачите”, посочи тя.

Обсъжда се и въпросът, ако един водач е изряден, а друго лице, посочено да управлява автомобила не е, то цената на полицата ще зависи от коефициента на най-лошия водач. По думите на Крумова дребните нарушения няма да засягат и определят цената на застраховка ГО. Тя ще зависи от няколко варианта – или ще влизат само щети, предявени по ГО, или нарушения (напр. превишена скорост с 50 км/ч), или двете комбинирано.

Крумова обясни, че броят на хората, които са изрядни, е по-висок от тези, които не са. За да има баланс в системата, предложението има за цел да облекчи „добрите” шофьори с до 25% и да санкционира „лошите” с до 300%. Тъй като системата не е въведена, е трудно е да се прецени колко трябва да плащат шофьорите в малус процентите, за да се изчисли правилно колко да плащат тези в бонус процентите. В момента статистиката за щетите преценя, че за 1% бонус трябва да има 48% малус, за да има съответен баланс.

Инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти обясни, че новите предложения са разумни, особено след „катастрофата” на изминалите предложения. Според него бонус процентът може да бъде по-висок, но всичко е въпрос на сметки. Панчев сподели, че за СБА и хората ще е по-лесно, ако застраховките гледат щетите, а не нарушенията, които имат значение за безопасността на движението. Освен това, той спомена и за т.н. самоучастие при застраховката, практика, добре позната в Европа.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...