Някои шофьори дори не знаят, че застраховката „Гражданска отговорност“ е задължителна, нито какви са последиците от липсата й. Това заяви Диана Евстатиева, член на Управителния съвет на Гаранционен фонд на застрахователната конференция „Шофирането е и отговорност“, организирана от Insmarket.bg. Econ.bg. е медиен партньор на събитието.
Според нея са много икономическите вреди от шофирането на МПС без „Гражданска отговорност“. На първо място по този начин държавата получава по-малко приходи, а застрахователните дружества са принудени да плащат по-високи вноски към Гаранционния фонд и Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ). Редовните клиенти, плащащи застраховка „Гражданска отговорност“, също са потърпевши.
Правните аспекти, касаещи шофирането без задължителна застраховка, са, че това е незаконно, изтъкна Евстатиева. В българското законодателство мерките, касаещи гражданската отговорност, са хармонизирани с директивите на Европейския съюз. Данните за 2011 г. показват, че над 1 млрд. евро са изплатени на територията на ЕС за щети, нанесени от превозни средства, без „Гражданска отговорност“.
Евстатиева заяви, че понякога се забелязват случаи, в които шофьорът, който претендира за нанесени щети от незастраховано МПС, също няма застраховка. Според нея начините да се избегнат подобни проблеми с несключване на „Гражданска отговорност“ могат да бъдат извземане на шофьорската книжка, отнемане на контролни точки, сваляне на регистрационните номера или дори конфискуване на МПС. Друга възможност е налагането на санкции, аналогични на тези при шофиране в нетрезво състояние, обясни още Евстатиева.