Управляващият орган на Оперативна програма „Административен капацитет“ (ОПАК) вече няма да удължава срока за изпълнение на договорите на своите бенефициенти – включително, ако е посочен мотив „липса на средства за изпълнение на дейностите“. Това заяви ръководителят на програмата Моника Димитрова-Бийчър при откриването на последното обучение по програмата.
По думите ѝ целта е правилното изпълнение на проектите, което ще минимизира риска от налагане на финансови санкции за неточното прилагане на правилата по тях. Димитрова припомни, че ако бенефициентът поиска, може да му бъде отпуснато авансово плащане в размер 20% от общата безвъзмездна помощ.
В рамките на обучението по ОПАК се представят практическите аспекти в процеса на мониторинг и финансово управление на проектите. Освен това се обсъждат често срещаните грешки и трудности при прилагането на нормативната уредба на обществените поръчки.
Ръководителят на оперативната програма призова процедурите за възлагане на обществени поръчки по нея да се изготвят и проведат в максимално кратки срокове, така че реалните дейности по проектите да започнат възможно най-бързо.
Всъщност, според анализа на Управляващия орган, именно забавянето на процедурите е един от основните проблеми за цялостното изпълнение на програмата. Ето защо, за да ускорят този процес, от ОПАК значително са скъсили сроковете за верификация на разходите по проектите.
Само за последния месец са верифицирани и поискани за възстановяване разходи в размер на 6 356 462 лв., допълни Моника Димитрова.