Хората най-много се оплакват от обществените услуги – ток, парно, вода. Това заяви изпълнителният директор на Българската асоциация на потребителите Богомил Николов в интервю за iNews.bg.
Той добави, че преди няколко години на фокус са били мобилните оператори, но след това се върнахме към старите проблеми. "Това са регулираните сектори, където няма свободна конкуренция и държавата не съумява чрез регулаторните органи да въдворява ред. Затова и хората излязоха на улицата", каза Николов.
Според него топката е в полето на регулаторните органи, които трябва да станат малко по-ефективни, по-силни в работата, която вършат и да информират по-добре хората. В цял свят постоянно се водят обяснителни кампании, като това включва дори и анимационни филмчета.
"Аз обаче не мога да си представя Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да излезе с подобно филмче и да обясни как да си четем сметката. За съжаление, те смятат подобни мерки за несериозни и се приемат за авторитет, който трябва да се формира от сложността на материята, която се регулира", каза шефът на асоциацията на потребителите.
Друг типичен проблем в България са рекламациите, вероятно поради неразвитостта на пазара и бедността. Законовият срок за рекламации в ЕС е 2 години. При написана на хартия гаранция срокът може да е и по-голям и до 10 години, каквато е практиката при бойлерите. Може и да е по-малък, какъвто е случаят с обувките, обясни Николов. Той добави, че самата европейска директива казва, че срокът от 2 години не може да се прилага за стоки с по-кратък живот. Затова в този случай масовата практика е приела срок от 30 дни.
Николов обясни, че за потребителите най-важно е да си пазят бележката, защото търговецът може да откаже с мотив, че съответната стока не е купена от същия магазин.
Какви са капаните при онлайн пазаруването и какъв е срокът за рекламации там, научете в iNews.