От утре - 1 октомври, влиза в сила изискването теоретичният и практическият изпит за шофьори да бъдат заснемани. Вече има оборудвани 50 зали (27 държавни и 23 частни) в цялата страна, които отговарят на изискванията и са били приети от експертите на ИА "Автомобилна администрация". Очаква се до края на другата седмица още около 20 да получат разрешения.
Устройствата за практическият изпит ще бъдат носени и монтирани от изпитващия служител на "Автомобилна администрация". След приключването на изпита ще бъдат демонтирани. Това няма да натовари финансово инструкторите, защото те няма да купуват тези камери. Записите от практическите и теоретичните изпити ще бъдат съхранявани за последващ контрол една година, припомня МТИТС.
Държавната такса за явяване на шофьорски изпит остава непроменена, което не предполага никакво вдигане и на таксата за шофьорските курсове.
Новите изисквания за видео наблюдение на изпитите за шофьори бяха забавени заради обжалвания на процедурата за избор на изпълнител за нужната техника. След като последователно и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС) се произнесоха в полза на ИА "Автомобилна администрация" отпаднаха и последните пречки пред влизането им в сила.
Основните промени при обучението и изпитите на кандидат водачите на МПС са:
- Анонимни теоретични изпити. По време на изпита не присъстват преподавателите и проверяващите тестовете, а квестори. На изпитните тестове не се записват имената на изпитваните. Кандидат-водачите записват върху отделна бланка личните си данни, номера на протокола, номера на теста, дата и подпис, като тези бланка се предава на квестора, който ги запечатва в плик. При този принцип проверяващият тестовете не знае предварително името на кандидата, чиято работа ще оценява. След приключването на теоретичните изпити протоколите с резултатите (само имената без ЕГН) се публикуват на специално табло в областния отдел "Контролна дейност - ДАИ" и на електронната страница на администрацията не по-късно от 24 часа след провеждане на съответния изпит ( https://www.rta.government.bg/protokolimps/protokolimps.html ).
- Отпадна изискването председателите на изпитните комисии за практическите изпити да притежават преподавателска правоспособност и 5-годишен професионален опит в областта. По този начин се разшири възможността за подбор на кадри. Такава е практиката в 33 европейски държави.
- Въвежда се и видео наблюдението на теоретичният и практическият изпит. Във всеки областен град ИА "Автомобилна администрация" е оборудвала с видеокамери свои изпитни центрове, в които от утре ще се провеждат изпитите по теория на кандидат водачите. Всеки който желае да провежда теоритичен изпит трябва да оборудва изпитния си център с камери според изискванията в наредбите. Бяха закупени и мобилни камери за контрол на практическите изпити.
С тези промени се цели повишаване на качеството на обучението, изключване на субективните фактори при придобиване на правоспособност за управление, и дългосрочно подобряване и гарантиране на безопасността на движението.