Снимка: Sxc.hu
Депутатите от Европейския парламент приеха днес законодателен текст, според който авиокомпаниите, пострадали от икономическата криза, могат да се ползват от смекчени правила при разпределението на летищни слотове. Това ще им позволи да не загубят неизползваните от тях слотове, информира пресцентърът на Европейския парламент.
Въздушните превозвачи имат право на същите серии слотове за летния летателен сезон 2010 г., каквито са им били разпределени за летния летателен сезон 2009 г., дори ако са ги използвали по-малко от 80% от времето през тази година, се казва в регламента относно изменението на правилата, въведени в ЕС през 1993 г. (Регламент ЕИО № 95/93).
Измененията бяха предложени от Комисията през март тази година като спешна мярка, чрез която да се избегнат последствията, които авиокомпаниите ще понесат през 2010 г. от по-слабото използване на слотовете през 2009 г.
Спад в търсенето на въздушни превози
Глобалната икономическата криза предизвика значителен спад на въздушния трафик през зимния летателен сезон 2008/09 г. При повече от 80% от европейските летища се наблюдава спад на трафика от началото на годината и се очаква тази отрицателна тенденция да се потвърди през летния летателен сезон, като Европейската организация за безопасност на въздухоплаването (Евроконтрол) предвижда броят на полетите да спадне с 4.9%.
Преразглеждане на правилата в бъдеще
Депутатите одобриха предложението на Комисията относно сезон 2008/09 г., но отхвърлиха предложената от нея процедура на "комитология" (обикновена регулаторна процедура), която й разрешава да взема решения относно бъдещи изменения на правилата, без да се изисква нова процедура на съвместно взимане на решение.
Разпределението на слотовете се осъществява на конференциите на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за часово планиране: през ноември за следващия летен сезон и през юни за следващия зимен сезон. Те установяват правото на летищата да планират часовете на кацане и излитане за определен период от време.
Депутатите са съгласни, че ако икономическото положение на авиокомпаниите продължи да се влошава през зимния летателен сезон 2009-2010 г., Комисията трябва да предложи подновяването на този режим за зимния летателен сезон 2010/11 г.