Открити са много нарушения на безопасността в авариралия влак София-Кардам

13.10.2008 | 15:16
по статията работи:
Обмислят варианта багажът на пътниците да пътува в отделен вагон
Открити са много нарушения на безопасността в авариралия влак София-Кардам

Приключила е работата на Временната парламентарна комисия за установяване причините за пожара в пътническия влак София – Кардам на 28 февруари тази година, при който загинаха девет души. Това съобщи народният представител и член на комисията Диана Хитова, предаде радио "Фокус"- Сливен.

Комисията е установила, че в случая са нарушени много от правилата за безопасност. Ръководството на железниците е взело сериозни мерки за опазване имуществото и предотвратяване на кражби, но по този начин е нарушило правилата за опазване живота и здравето на пътниците, е мнението на комисията. Изготвен е доклад, който през тази седмица вероятно ще влезе в дневния ред на парламента, каза Хитова.

„Повечето от жертвите са загинали в резултат на задушаване, тъй като не са успели да се евакуират. Причината за това е, че страничните врати на кушет-вагона, в който са се намирали, са били заключени. На практика пътниците са се евакуирали през страничната врата към спалния вагон и през неговата врата са напуснали влака. Имало е само един работещ пожарогасител. Два пожарогасителя са били заключени, с цел да не бъдат откраднати. Липсвали са чукчета за разбиване на прозорците. Действията на обслужващия персонал са били неадекватни – кондукторът е започнал да гаси, вместо да организира евакуация на хората. Освен това, няма никаква система за огласяване на произшествията, няма връзка между влаковия машинист и останалия персонал. Екипът въобще не е обучаван да действа в подобни ситуации. Това са по-важните преки причини за печалния резултат. Освен тях обаче, има и други условия, опиращи до ръководството на дейността на Българските държавни железници и отношението на правителството към този сектор”, посочи народният представител.

Комисията е установила голям недостиг на средства за финансиране на сектора - тази губеща дейност е пренебрегвана от всички досегашни правителства. Едва през 2006 г. са инвестирани около 82 млн. лв., но това на фона на нуждите е недостатъчно. Подвижният състав е крайно износен. Подпалилият се кушет-вагон е от 1968 г., изработен от лесно запалими материали. Други кушет-вагони, закупени през 1986 г., са продадени през 2005 г. от тогавашния министър Николай Василев, който е обяснил, че те се оказали непригодни за българския релсов път, макар специалисти, ползвани от комисията, да били на друго мнение.

Комисията отправя доста препоръки към Министерството на транспорта. Необходимо е да се създадат правила за реакция в условия на бедствие, поясни Диана Хитова. „Препоръчахме тренажори за персонала за отработване на подобни ситуации. Препоръчахме да се обмисли вариант, в който багажът на пътниците да пътува в отделен вагон, тъй като една от техническите експертизи показа, че поставянето му в близост до отоплителните тела предизвиква повишаване на температурата и възможност за самозапалване. Необходимо е подобряване на нормативната уредба, защото много от подзаконовите актове не съответстват на Закона за железопътния транспорт, който е модерен. Ще поискаме освен вече разпределените 60 млн. от бюджетния излишък, още 60 милиона, ако има преизпълнение на бюджетните приходи”. В момента за пожара във влака се води наказателно производство, макар че няма конкретно обвинение. Предстои да бъдат назначени допълнителни експертизи, на първо място пожаро-техническа, допълни Диана Хитова.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...