Приключила е работата на Временната парламентарна комисия за установяване причините за пожара в пътническия влак София – Кардам на 28 февруари тази година, при който загинаха девет души. Това съобщи
народният представител и член на комисията Диана Хитова, предаде радио "Фокус"- Сливен.
Комисията е установила, че в случая са нарушени много от правилата за безопасност. Ръководството на железниците е взело сериозни мерки за опазване имуществото и предотвратяване на кражби, но по този
начин е нарушило правилата за опазване живота и здравето на пътниците, е мнението на комисията. Изготвен е доклад, който през тази седмица вероятно ще влезе в дневния ред на парламента, каза
Хитова.
„Повечето от жертвите са загинали в резултат на задушаване, тъй като не са успели да се евакуират. Причината за това е, че страничните врати на кушет-вагона, в който са се намирали, са били
заключени. На практика пътниците са се евакуирали през страничната врата към спалния вагон и през неговата врата са напуснали влака. Имало е само един работещ пожарогасител. Два пожарогасителя са
били заключени, с цел да не бъдат откраднати. Липсвали са чукчета за разбиване на прозорците. Действията на обслужващия персонал са били неадекватни – кондукторът е започнал да гаси, вместо да
организира евакуация на хората. Освен това, няма никаква система за огласяване на произшествията, няма връзка между влаковия машинист и останалия персонал. Екипът въобще не е обучаван да действа в
подобни ситуации. Това са по-важните преки причини за печалния резултат. Освен тях обаче, има и други условия, опиращи до ръководството на дейността на Българските държавни железници и отношението на
правителството към този сектор”, посочи народният представител.
Комисията е установила голям недостиг на средства за финансиране на сектора - тази губеща дейност е пренебрегвана от всички досегашни правителства. Едва през 2006 г. са инвестирани около 82 млн. лв.,
но това на фона на нуждите е недостатъчно. Подвижният състав е крайно износен. Подпалилият се кушет-вагон е от 1968 г., изработен от лесно запалими материали. Други кушет-вагони, закупени през 1986
г., са продадени през 2005 г. от тогавашния министър Николай Василев, който е обяснил, че те се оказали непригодни за българския релсов път, макар специалисти, ползвани от комисията, да били на друго
мнение.
Комисията отправя доста препоръки към Министерството на транспорта. Необходимо е да се създадат правила за реакция в условия на бедствие, поясни Диана Хитова. „Препоръчахме тренажори за персонала за
отработване на подобни ситуации. Препоръчахме да се обмисли вариант, в който багажът на пътниците да пътува в отделен вагон, тъй като една от техническите експертизи показа, че поставянето му в
близост до отоплителните тела предизвиква повишаване на температурата и възможност за самозапалване. Необходимо е подобряване на нормативната уредба, защото много от подзаконовите актове не
съответстват на Закона за железопътния транспорт, който е модерен. Ще поискаме освен вече разпределените 60 млн. от бюджетния излишък, още 60 милиона, ако има преизпълнение на бюджетните приходи”. В
момента за пожара във влака се води наказателно производство, макар че няма конкретно обвинение. Предстои да бъдат назначени допълнителни експертизи, на първо място пожаро-техническа, допълни Диана
Хитова.