Първите обществени поръчки за автомагистрала „Хемус“ ще бъдат пуснати отново до края на следващия месец. До края на май ще започне проектирането и на останалите участъци от аутобана. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на конференция „Региони в растеж“ във Варна. Тя увери присъстващите, че магистралата остава основен приоритет за правителството.
Поръчките за довършването на първите два лота от аутобана бяха отменени от премиера Бойко Борисов преди два месеца. Причината бяха съмнения около проведените обществени конкурси. Тогава той обясни, че трасето на магистралата ще бъде препроектирано, за да поевтинее.
Министър Павлова благодари на варненци за търпението във връзка с ремонта на Аспаруховия мост. Тя обаче предупреди, че в следващите 2-3 години мостът периодично ще бъде частично затварян.
„Ако не искаме, нека да го оставим така, но мисля че е по-добре за всички това важно съоръжение да бъде завършено и напълно безопасно“, обяви Павлова, цитирана от „24 часа“.
„Варна притежава и като община, и като област всички предпоставки да е контратежест на София. Ако имаме само един център, това прави регионалната политика дисбалансирана и България отчаяно се нуждае от противотежест на столицата", заяви вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев.
По думите му средната годишна заплата във Варна е 9000 лв., в София - 12 000, на другите места в страната е под 4200 лв.
Според него именно дисбалансите са огромният проблем пред регионалното развитие.
„Пет пъти разлика между най-развитата и най-неразвитата територия е абсурд. Има цели територии, които не се ползват икономически в страната. Ние не използваме всички ресурси. Град с 30% безработица означава само, че ние не работим за него. Къде ще живееш зависи не само от това дали има хубав път, а как изглежда целият град. Процесите са абсолютно същите като социалната маргинализация. Допуснем ли да се съберат всички негативни фактори, връщането ще е много по-скъпо", заяви още вицепремиерът.
По думите му до два месеца ще бъде представен и финалният вариант на проекта за енергиен хъб, който е изключително важен за Североизточна България.
"Много е важно държавата какви ресурси разпределя - държавни или европейските фондове. Но това не е най-важното, защото държавата, за да даде, много повече е събрала. Преди разговора какво държавата финансира има друг разговор. Можем да говорим и за инфраструктурата, и за състоянието на администрацията, но най-важният разговор е как държавата да пречи по-малко. Това е и най-евтиното усилие, да се променят законите и правилата, които пречат", заяви Томислав Дончев.
Той посочи, че в последните месеци се разглеждат всички режими - от разрешителното за строеж, през търговията с енергия, до всеки и износ.
Вицепремиерът, че за индикатор за слабите места правителството използва класацията Doing Business.
„Щом в Чехия могат да го правят по-бързо, значи и ние можем", каза още Томислав Дончев.