Висшият съвет по фармация (ВСФ) към Министъра на здравеопазването (МЗ) даде отрицателно становище по предложения проект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната
медицина (ЗЛПХМ).
Основание за това са предложените промени относно собствеността на аптеките. Изготвеният от МЗ проект предвижда отмяна на етичния модел за лицензиране на аптека, известен като принципа "един
фармацевт – една аптека", съобщиха от Съвета.
Информацията за отхвърлянето на проекта беше потвърдена от членовете на ВСФ от квотата на Българския фармацевтичен съюз (БФС), които участваха в последното заседание на съвета, състояло се на
09.04.2008г.
В качеството си на консултативен орган към Министъра на здравеопазването, Висшият съвет по фармация дава становища по основните приоритети в сектора, по етични и научни въпроси, както и по проекти на
нормативни актове.
Настоящият ЗЛПХМ беше приет след задълбочена работа в специално създадена за целта работна група от експерти, изслушване на различни мнения и широка дискусия преди внасянето в Народното
събрание.
Спазването на процедурата гарантираше, че закона отразява обществените нагласи и визия за развитие на фармацевтичния сектор, което депутатите от настоящето 40-то Народно събрание недвусмислено
подкрепиха. По-малко от една година след това се прави опит за отмяна на основни принципи в закона, без да има предварително обсъждане и без да е създадена работна група по проекта.
Българският фармацевтичен съюз подкрепя становището на Висшия съвет по фармация и призовава Министъра на здравеопазването да се съобрази с него и да коригира проектозакона в частта за търговия на
дребно, в съответствие с направените препоръки.
БФС припомня, че философията на етичния модел е, че аптеките са здравни заведения и търговската компонента в дейността им трябва да бъде строго регламентирана. Това схващане е залегнало в основата на
изискването аптеки да могат да се откриват само от магистър-фармацевти и всеки от тях да може да притежава само по един обект. Този модел е утвърден в голяма част от страните членки на ЕС като
Германия, Франция, Австрия, Испания, Италия, Гърция, Португалия, Финландия и др.
Либерализирането на собствеността върху аптеките има доказано негативен ефект, който се потвърждава от анализ, направен през 2006г. от Австрийския институт по здравеопазване по поръчка на
Фармацевтичната група на ЕС. В него се посочва като пример Норвегия, където през 2001г. се въвежда дерегулация на аптечните услуги.
В резултат на това, не само, че не се подобрява конкурентната среда, но се достига до редица негативни последствия: близо 90% от аптеките се съсредоточават в 3 вериги, които имат господстващо
положение на пазара на дребно; аптеките се откриват предимно в големите населени места; в някои населени места има множество аптеки в изключителна близост, докато във всяка втора норвежка община
(особено в селските райони) няма аптека; веригите изкупуват за кратко време самостоятелните аптеки, които са притежавани от магистър-фармацевти; броят на фармацевтите и другия аптечен персонал не
може да следва нарастването на броя на аптеките, което води до наемане на неквалифициран персонал и пряко се отразява на качеството на услугите; гарантиран е достъпът само до най-често търсените
лекарствени продукти. Най-широк достъп до голямо разнообразие и специфични лекарства се наблюдава в страни като Австрия и Финландия, където пазарът не е дерегулиран и се прилага етичния модел.
Българският фармацевтичен съюз е готов за широка и прозрачна дискусия по въпроса, за да се отчетат общественото мнение и очаквания от аптечния сектор в по-далечна перспектива.
"Предлагаме да се обсъди и идеята за независим одит на търговията на дребно с лекарства в страната, с цел анализ на фактическото състояние, тенденции и възможности за развитие", заявиха от
съюза.
Висшият съвет по фармация е консултативен орган към министъра на здравеопазването. Към момента съветът се състои от 15 члена и включва петима представители, определени от министъра на
здравеопазването, петима представители на Българския фармацевтичен съюз, двама представители на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и по един представител на фармацевтичните факултети на
медицинските висши училища. Министърът на здравеопазването е председател на съвета без право на глас.