Офертите за строежа на отсечката Стара Загора - Нова Загора от магистрала "Тракия" били пазени като "Мона Лиза". Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в предаването „Седмицата" на Дарик радио. По думите му, ако е можело да се измисли още някаква защитна мярка, тя също е щяла да бъде приложена. "Ценовите оферти бяха добре пазени и недостъпни", категоричен беше Плевнелиев.
Ние дадохме пълната свобода на компаниите да преценят хардуера, да преценят по какъв начин ще работят, да си направят план-график, ако трябва да си докарат и всички допълнителни технологии и екстри, обясни Плевнелиев. Всъщност от друга страна, ние застанахме много твърдо там, където държавата винаги се е пропуквала, а именно качество, срок, бюджет. Защото еманацията на качествения проджект мениджмънт, какъвто досега липсваше, е именно това, обектът е готов в срок, качествен е и в бюджет. И всъщност цялата тръжна документация беше преработена и ако вие прочетете, вие ще видите, че това е революция за България. Досега такава защита на държавен интерес не е имало. Тоест ние казваме на фирмите, вие трябва да дадете една качествена магистрала, как ще я направите е вече ваша преценка, уточни той, цитиран от Dariknews.bg.
Даваме обективни критерии, за да отсеем фирмите, които могат да свършат работа. От тях избираме тази с най-ниска цена. Сега ще се проверява дали тази цена е устойчива. След като комисията прецени дали офертата е устойчива и могат да свършат работа, Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще провери работата на комисията и ще направи одит. Той ще докладва на управляващия орган по европейската програма. Т.е. имаме тройна защита, обясни министър Плевнелиев.
Относно отхвърлените оферти, недопуснати до по-преден етап на конкурса, министърът заяви, че според процедурата предварително се прави селекция и се избират оферти от фирми, които могат да свършат работата. След това измежду тях се подхожда към избора на най-ниска цена. Той обясни, че подобна е практиката и в други страни в Европа.
Росен Плевнелиев разкри още, че е ангажирал няколко юридически екипа, които подробно да разучат закона, за да не бъдат допуснати грешки при сключване и изпълнение на сделката. Не искам да допусна грешка. Накарал съм четири юридически структури да четат закона, за да не допуснем грешка, обясни той.
Той сподели още, че също е учуден от голямата разлика в отворените вчера оферти на фирмите в конкурса. По думите му тази разлика се дължи на различния подход при подготовката на тръжната документация. Българската фирма (Обединение "Магистрала Трейс"), например, била подходила с това, че познава всеки метър от магистралата. Те познават магистралата - асфалтовата им база е там, хората им са там, и са подходили оптимално. Аз не считам, че с тази цена изобщо могат да спечелят нещо, каза министърът.
Той не скри желанието си първата копка да бъде направена по план - на 3 май 2010 г.
Министър Плевнелиев заяви категорично, че ще има иск заради щетите, които българския бизнес търпи от блокадите на гръцките пунктове. Той обяви, че дo края на годината трябва да бъде отворен още един граничен пункт при Маказа, а до 2012 г. граничните ни пунктове с Гърция трябва да станат общо седем. Поне по още един пункт трябва да бъде изграден и по границите ни с Македония и Сърбия, смята Плевнелиев.
Темата Румъния пък за мен е болна, защото на 470 км река между двете държави имаме един мост, което е трагично, заяви Плевнелиев. Той допълни, че вторият може да е факт да 2012 г.
Вчера бяха отворени офертите на допуснатите участници за строежа на отсечката от магистрала „Тракия" между Стара Загора и Нова Загора. Българското Обединение "Магистрала Трейс" е подало най-ниска ценова оферта. Представената цена е 137 868 000 лв., като тя е с 45,2% по-ниска от средната цена на останалите кандидати. Назначената комисия по избор на фирма изпълнител трябва да изиска подробна писмена обосновка за предложената цена от Трейс, според текстовете от Закона за обществените поръчки.
От надпреварата отпаднаха четири от участниците, чиито ценови оферти не бяха отворени. Това са турската фирма "Доуш", австрийската "Щрабаг", консорциумът "Български автомагистрали", който включва "Главболгарстрой" и шуменската "Автомагистрали Черно море", както и "Конструктор Тракия".
Най-високата обявена цена беше на обединението "Алпине - Холдинг Пътища". Цената за изпълнение на договора с ДДС е 373 641 762 лв.