Хора от Западна Европа все по-често купуват стари коли от България заради липсата на нови при тях. Това признават пред „Телеграф“ продавачи от най-големите автоборси у нас в Дупница и Горубляне. „Изнасяме по 4-5 автовоза през летните месеци само към Италия, има и много клиенти от Германия, Испания, почти цяла Европа“, коментира собственикът на най-оборотната автокъща в Дупница.
Причината е, че покрай пандемията и последвалата криза с войната в Украйна производството рязко се сви, недостигът на нови автомобили е осезаем и се чака повече от 12 месеца. „При тях не си продават старите коли, каквото има при нас, е купено преди повече от две години. Хубавите са продадени, останали са само такива, към които е нямало интерес. Ако внесем в месеца една- две коли, то за същото време изнасяме по четири“, призна търговец.
Повечето клиенти от чужбина си намират автомобили през специализираните сайтове за продажба в интернет. Поръчват си ги директно от джамбазите и те им ги изпращат по заявка. „Става по-бързо, защото ние пълним един автовоз за двайсетина дни, а ако чака за нова, чака с месеци“, коментира продавач. Друг го допълва, че много често продаден автомобил намира стария си собственик и си го изкупува обратно. „Вижда си го в обявата в сайта, познава си го, обажда се и пак си го купува, а го е продал преди две години“, обясни джамбазинът.
В момента най-голям внос на стари коли е от Франция. Като пристигнат в България, те се ремонтират с много по-евтини части, освежават се, често им се свалят и километрите. След това се продават за повече пари. Чести клиенти са италианците, които вече се конкурират с гърци и македонци – традиционни потребители на употребявани коли от нашия пазар. Конкуренцията в България на старите коли повишава търсенето, а предлагането е малко, което допълнително ги оскъпява. „Харесах едно пежо, което преди 5 години ново в магазина струваше 35 000 лева, сега ми искат същите пари за него на старо и по километраж на 150 000 км. Това е спекула“, ядосва се пък един от малкото клиенти, дошли да оглеждат за някое подходящо возило на старо. „Българите избягват в последно време да купуват. Идват, виждат цените, цъкат с език и си тръгнат. Но и ние нямаме избор. То миналата година нафтата беше 2 лева, но сега е над 3. Всичко поскъпна“, оправдава се търговец.
От автоборсите признават, че само за последните 6 месеца колите втора ръка при тях са поскъпнали с 15%. В сравнение със същия период на миналата година дори при някои модели има скок от 30%. Цената се определя и от възрастта на автомобила, марката и пробега, но във всеки случай замяната на осемгодишна кола за по-нова двегодишна например вече не е толкова изгодна сделка, колкото беше доскоро. „Хората започнаха да се въздържат от подобни замени. Един читав опел, който преди година беше 3000 лева, сега не пада под 5000 лева“ , дава пример продавач от Горубляне, където се продават по-евтини автомобили, доскоро достъпни и за най-бедните клиенти. Повишаващите се сметки за ток и общата инфлация държат хората далеч от покупки на автомобили в цяла Европа. В момента към България пътуват много по-често употребявани автомобили на възраст между 15 и 20 години, които не отговарят на стандартите за емисии Евро 4 и не могат да се карат почти в никой от големите градове в Западна Европа. „Евтините дизели от Германия са най-търсени у нас, но ги изкупиха, останаха трошките“, призна продавач на предимно немски возила.
Липсата на нови автомобили и дългото чакане за доставката им направи клиентите им много по-малко претенциозни. Дилъри от големите вносители признават, че все по-рядко търсещите нова кола изискват да е определен обем двигател, дали да е бензин или дизел. А пък почти никой няма претенции за цвят, тапицерия и различни нива на оборудване. „Просто искат да е нова и да е на прилична цена, а такива автомобили стават все по-голяма рядкост“, обясни дилър.